Muutetaan maailmaa paremmaksi – tuote kerrallaan, yhdessä asiakkaidemme kanssa

Aika ajoin herättää laaja tuotevalikoimamme myös keskustelua tai kysymyksiä - ja hyvä niin. Kiperätkin kysymykset ovat tärkeitä ja auttavat meitä yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittämään Ruohonjuurta entistäkin ehommaksi.

 

Arctic Warriorsin yhtenä tavoitteena on pitää Narkauksen kylä elävänä ja työllistää paikallisia mahdollisimman paljon.  Yhden ruusujuurikasvin peseminen hyödynnyskuntoon ottaa yhdeltä ihmiseltä aikaa usemman tunnin. Väinönputken puhdistus on näppärämpää – vaikka siihenkin tuppaa kulumaan minuutteja kolmisenkymmentä.

Ruohonjuuren hyllyillä komeilee yli 6000 mahtituotetta niin luonnonkosmetiikan, ravintolisien, luomutuotteiden kuin superfoodienkin saralla. Asiakkaidemme toiveiden ansiosta tuotevalikoimamme uudistuu jatkuvasti, ja iso osa tuotteistamme onkin valikoitunut meille myyntiin asiakkailta tulleiden toiveiden perusteella.

Aika ajoin herättää laaja tuotevalikoimamme myös keskustelua tai kysymyksiä – ja hyvä niin. Pohdintaa voi herättää vaikkapa se, miksi Ruohonjuuressa myydään kotimaisten tuotteiden lisäksi myös ulkomaisia – joskus jopa toiselta puolelta maailmaa – tulevia tuotteita. Kiperätkin kysymykset ovat tärkeitä ja auttavat meitä yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittämään Ruohonjuurta entistäkin ehommaksi – kiitämmekin siis teitä asiakkaitamme tarkkaavaisuudestanne ja hyvistä huomioistanne tuotevalikoimaamme liittyen.

Helsinki Wildfoods -tuotteissa käytetään ainoastaan kotimaisia yrttejä, jotka ovat keväästä peräisin sopimuskeräilijöiltä ja -viljelijöiltä. Helsinki Wildfoods ja Ruohonjuuri järjestävät yhdessä mm. villiyrttiretkiä Ruohonjuuren asiakkaille.

Ruohonjuuressa olemme alusta asti halunneet tarjota asiakkaillemme rinta rottingilla kotimaisten pientuottajien tuotteita – monelle nyt jo maailmanmaineeseenkin ponnistaneelle pienelle suomalaiselle valmistajalle (esimerkiksi juupajokelainen Lunette) olemmekin olleet aikoinaan ensimmäinen jälleenmyyjä, joka tuotteisiin on uskonut ja ne valikoimiinsa isolla ilolla myyntiin ottanut.

Juupajokelainen Lunette on kuukautiskuppien markkinajohtaja koko maailmassa. Ruohonjuuri oli ensimmäinen yritys koko maailmassa, joka alkoi myydä Lunette-kuukautiskuppeja.

Ympäristötietoisuuden kasvaessa kohisten monet vain Ruohonjuuressa alun alkaen myydyt tuotteet ovat päätyneet isojenkin ketjujen hyllyille – ja hyvä niin. Vastuullinen tuotetarjonta on luonnollisestikin ollut Ruohonjuuren selkäranka jo toiminnan alusta saakka – meillä ei siis luomutuotteisiin tai kasvisruokaan ole herätty vasta vastuullisuustrendin myötä.

Hyllyillämme komeileekin aimo kimara tuotteita suomalaisilta pientuottajilta – muun muassa Lapistakin ponnistavat Arctic Warriorsin ja Arctic Superfoodsin tuotteet.

Moni Ruohonjuuren asiakas tunteekin Arctic Warriors-sarjan Puhti-, Mahti- ja Sinni-shotit, joiden takana on pohjoisesta ponnistava pienyritys.
Kotimainen Lapista ponnistava yritys Arctic Superfoods pitää kunnia-asianaan tehdä välipalapatukat kotimaisista aineksista ja Suomessa. Arctic Superfoods -tuoteperheeseen kuuluu neljä erilaista eväspatukkaa, jotka kaikki poimit koriisi näppärästi Ruohonjuuren apajilta.

Kaikkia asiakkaidemme suosimia ja valikoimiin toivomia tuotteita – esimerkiksi kahveja, pähkinöitä tai kookostuotteita – ei kotimaisina kuitenkaan ole tällä hetkellä mahdollista saada. Tästä syystä valikoimissamme komeileekin myös koti-Suomea kauempaakin kotoisin olevia tuotteita. Me Ruohonjuuressa uskomme, että maailmasta tulee parempi paikka tuote kerrallaan ja yhteisvoimin ponnistellen, joten teemmekin läheistä yhteistyötä tuotteita valmistavien ja maahantuovien pienyritysten kanssa myös sen eteen, että tuottajat ja viljelijät myös muualla maailmassa saavat oikeudenmukaisen korvauksen työstään. Lähes kaikki tuotteemme ovat sertifioituja (luomu, Fair Trade, luonnonkosmetiikka), joka myös omalta osaltaan kitkee korruptiota ja väärinkäytöksiä pois tuotantotasolta.

Kaikki Ruohonjuuressa myytävät kookosöljyt ovat apinatyövapaita. Ruohonjuuren väki vieraili Voimaruoka-kookosöljyn kotikonnuilla: ”Paikan päällä käytytämme myymme Voimaruoka-kookosöljyä rinta aiempaakin enemmän rottingilla ja entistäkin isommalla intohimolla. Jokainen purkillinen auttaa paikallisyhteisöjä voimaan paremmin – tule sinäkin mukaan talkoisiin hedelmällisemmän maaperän ja hyvinvoivempien ihmisten puolesta!”

Joskus kaukaa tuotu on ekologisempi valinta kuin lähellä tuotettu – niin epäloogiselta kuin se tuntuukin. On tutkittu, että kuljetukset muodostavat suunnilleen noin 2 % tuotteen hiilijalanjäljestä. Tuotantotapa ja tuote itsessään ovat siis merkittävin asia ympäristökuormituksen kannalta. Merkittävää on myös “viimeinen maili” – eli se, millä välineellä kukin kauppa-asiointinsa hoitaa.

Ruohonjuuressa haluamme tukea pientuottajia – niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin. Tärkeä osa Ruohonjuuren toimintaa onkin tiivis ja reilu yhteistyö tuotteiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Yhdessä heidän kanssaan teemme parhaamme, että maailma muuttuu paremmaksi, tuote kerrallaan.

Frantsila on kotimaisten yrttituotteiden pioneeri. Frantsilan ja Ruohonjuuren hyvä yhteistyö on jatkunut jo pitkään – arvot yhdistävät.

Me Ruohonjuuressa ymmärrämme sen, ettei maailma ole vielä valmis. Siksi olemme myös mukana useiden kansalaisjärjestöjen, ammattiliittojen ja yritysten mukana vaatimassa ihmisoikeuksia koskevaa lakia yritysvastuusta #Ykkösketjuun -kampanjassa.

Maailma on muuttamisen arvoinen ja valinnat vaikuttavat. Siksi iso kiitos kuuluu myös tarkkaavaisille asiakkaillemme, joiden kanssa yhdessä voimme kehittää Ruohonjuurta entistäkin parempaan päin.

Lisää tuotteistamme ja tavarantoimittajayhteistyöstämme voit lukea täältä: https://www.ruohonjuuri.fi/ekotietoa/muutetaan-maailmaa-paremmaksi-tuote-kerrallaan/