Miten helpottaa eturauhasvaivoja?

Eturauhasvaivat ovat yleinen kiusa elämänkokemusta kartuttaneiden miesten keskuudessa. Eturauhasvaivojahan on monenlaisia: ainakin hyvänlaatuista liikakasvua ja tulehdusta.  Voiko ravintolisillä helpottaa tai ehkäistä ennalta eturauhasvaivojen syntymistä? Kysymyksiimme vastaa Timo Lehto, biokemisti FT.

eturauhasen liikakasvu

 

Arviolta puolet 50-vuotiaista kärsii ajoittaisista tai pidempiaikaisista eturauhasen ongelmista ja 80 vuoden iässä vaivoista kärsii jo yhdeksän miestä kymmenestä. Paitsi elämäntavat, hormonitoiminta ja perimä, eturauhasen terveyteen vaikuttaa ilmasto, erityisen herkästi eturauhanen reagoi kylmyyteen. Eturauhasen liikakasvun taustalla on yleensä hormonitoiminnan muutokset miehen ikääntyessä. Myös ylipaino vaikuttaa haitallisesti eturauhasen terveyteen. On tärkeää välttää ylimääräisiä hormonitoimintaa haitallisesti vaikuttavia kemikaaleja (hormonihäiriköt), joita on muun muassa elintarvikemuoveissa.

Lämpöhoito ja liikunta eturauhasen apuna

Eturauhasvaivoja esiintyy eniten pohjoisilla leveyspiireillä ja vähemmän lämpimässä ilmanalassa Välimeren alueella ja Aasiassa. Lämpöhoito onkin tärkeää eturauhasvaivoja ennaltaehkäisyssä. Lämpimät kylvyt, kerrospukeutuminen ja pitkät kalsarit talvella ovat hyviä keinoja ehkäistä eturauhasen ärtymistä. Myös säännöllisen liikunnan on todettu vähentävän eturauhasvaivoja.

Ruokavaliosta apua eturauhasvaivoihin

Ruokavaliolla on todettu olevan merkittävää vaikutusta eturauhaseen. On nimittäin osoitettu, että miehillä, jotka syövät runsaasti ja monipuolisesti erivärisiä kasviksia ja hedelmiä, on pienempi riski sairastua eturauhasen liikakasvuun. Huonolaatuisten rasvojen ja punaisen lihan liiallinen syönti kasvattaa eturauhasvaivojen riskiä. Rasvaisen kalan syönti muutaman kerran viikossa on myös hyväksi, erityisesti kalan omega-3 öljyillä on edullisia vaikutuksia eturauhaseen.

Ravintolisät eturauhasen tukena

Monilla hivenaineilla, vitamiineilla, yrteillä ja kasvien ainesosilla on osoitettu olevan eturauhasen ja virtsateiden terveyttä edistäviä ominaisuuksia:

Sinkin määrä eturauhasessa on 10-15 kertainen verrattuna muihin kudoksiin. Se edistää veren testosteronitasojen pysymistä normaalina ja on siksi tärkeä seksuaaliselle terveydelle.

Sinkki ja D-vitamiini yhdessä suojaavat soluja niiden jakautumisprosessissa ja estävät hapettumista eturauhaskudoksessa.

Seleeni avustaa sinkin toimintaa eturauhasessa ja edistää siittiöiden normaalia muodostumista.

Sahapalmu tehostaa virtsarakon toimintaa erityisesti, jos eturauhanen on suurentunut.

Vihreän teen katekiinit suojaavat perimäainesta ja hillitsevät tulehduksia. 2-4 kuppia vihreää teetä päivässä auttaa eturauhasen lisäksi moneen muuhunkin vaivaan

Nokkosta on käytetty jo vuosisatojen ajan Euroopassa virtsarakon ja eturauhasen toimintaa parantavana yrttinä.

Muita tunnettuja eturauhasen toimintaa avustavia ainesosia ja yrttejä ovat: persilja, vesikrassi, vesimeloni, lykopeeni, karpalo ja kurpitsan siemenet

 

Asiantuntijana: Timo Lehto, biokemisti FT