Mitä keksisimmekään keskittyäksemme?

On vilinää ja vilskettä, helinää ja helskettä ainakin omiksi tarpeiksi - ja taatusti sen verran, että keskittymiskyky on toisinaan koetuksella. Mutta onneksi myös tätä taitoa voi harjoittaa aivojaan jumppaamalla saaden apua keskittymiseen!

Vilkkaassa maailmassa keskittymiskyky on toisinaan koetuksella. Onneksi myös tätä taitoa voi harjoittaa aivojaan jumppaamalla saaden apua keskittymiseen.

Piippaava puhelin, säkenöivä sähköposti ja harhaileva mieli ovat jokapäiviä juttuja monellekin ihmisolennolle. Keskeytykset ja monen asian samanaikainen tekeminen (eli multitaskaus) ovat myrkkyä keskittymiselle ja saavat mielen kuormittumaan – selvähän se. Kahdeksan tuntia vimmattujen virikkeiden vietävissä sompailtuaan voi työpäivän jälkeen tuntua siltä, että olo on kuin olmilla eikä oikein mitään ole saanut aikaiseksi. Työtyytyväisuus on alamaissa, mieli rasittunut ja aivot ylikuormittuneet, kun päivä on kulunut ärsykkeestä toiseen vastatessa ja asiasta toiseen häslätessä.

Tiesitkö, että jokaisen keskeytyksen jälkeen kestää noin 20 minuuttia päästä työhön uudelleen kunnolla kiinni?

Vaikka monen asian yhtäaikainen tekeminen voikin vaikuttaa tehokkaalta, tutkimusten mukaan se ei sitä ole. Multitaskatessa harhaudutaan usein sivuraiteille ja ydintehtäviin keskittyminen jää retuperälle. Kun aivot pörräävät ylikierroksilla, niiden kontrolliin ja tarkkaavaisuuteen keskittyvät osa-alueet ovat hätätilassa. Jatkuva ylivire näkyy aivoissamme konkreettisina muutoksina. Liiallisen stressin johdosta aivojemme mantelitumake alkaa kasvaa, jonka myötä alttius stressireaktiolle lisääntyy. Vastaavasti etuotsalohko ohenee, jolloin kyky hallita stressiä heikkenee.

Yksinkertainen on tehokasta

Perusasia on, että aivot tykkäävät yksinkertaisesta. Suoriudummekin siksi tehtävistä nopeammin ja paremmin, kun ne tulevat eteen yksi kerrallaan. Hommat hoidetaan siis yksi kerrallaan, mikrotaukoja tehtävien välissä pitäen. Vanhalla kunnon tehtävälistalla on yhä paikkansa: kun yksi työ on tullut väkerretyksi, se kannattaa yliviivata. Aivosi saavat silloin kiitosta dopamiinipurskeen muodossa.
Eikä hätä ei sitäpaitsi ole muutenkaan tämän näköinen: aivojaan voi nimittäin muokata niitä jumppaamalla!  

Parempi keskittymiskyky liioista virikkeistä pidättäytymällä

Kun tunnistat keskittymisesi herpaantuneen ja aivojesi ylikuormittuneen, onnittele itseäsi! Pulmien havaitseminen on ensimmäinen harppaus matkalla niiden ratkaisemiseksi.
Aivoille kannattaa ihan tietoisesti raivata rauhaa. Jos huomaat älypuhelimen tai sähköpostin keskeytysten lähteeksi, sulje ne tärkeiden tehtävien ajaksi. Jos haasteita aiheuttaa hölöttävä työkaveri, kannattaa pulma ystävällisessä hengessä käydä läpi hänen kanssaan. Ylipäätään töissäolemisen pelisäännöistä olisi hyvä sopia paikassa kun paikassa – etenkin avokonttorirottien keskuudessa.

Aivojen työaikalaki ja pomodoro-tekniikka

Moni keskittymisen puolustaja liputtaa työnpäivän jaksottamisen puolesta. Puhutaan myös “aivojen työaikalaista”, jossa aamun tehokkaimmat tunnit pyhitetään ajatustoimintaa vaatien ydinhommien hoitamiseen. Silppuhommille ja sähköpostiväkerärtämiselle on puolestaan osoitettu oma paikkansa iltapäivälle.
Keskittymiskyvyn treenaajana osa poppoosta kannattaa pomodoro-tekniikkaa, jossa hommia hoidetaan 25:n minuutin jaksoissa, joita seuraa viiden minuutin mittainen hengittely- ja venyttelytauko. Neljän jakson jälkeen pidetään pidempi, noin vartin mittainen tauko ja sitten koko homma toistetaan.

Lepoa ja rauhaa

Aivot tarvitsevat myös lepoa ja rauhaa: älylaitteettomat tunnit auttavat aivoja palautumaan. Viihdyttimien viidakossa kykymme kestää tylsyyttä on romahtanut – moni ottaa puhelimen automaattisesti esille pienenkin tyhjän hetken koittaessa, esimerkiksi liikennevaloissa vihreää varrotessaan.
Tylsyyden tunnetta kannattaa kuitenkin oppia arvostamaan – se on valinta aivoterveyden puolesta. Mitääntekemättömyyden rinnalla esimerkiksi mindfullness ja meditointi tuovat rauhaa hektisiin retkiin.
Vapaa-ajanpuuhista aivoystävällisimpiä lienevät luonnossa vaeltelu, kevyt liikunta, musiikin kuuntelu ja yhteisen ajan viettäminen läheisten kanssa. Virkistävä, miellyttävä puuhstelu tekee siis eetvarttia aivoille. 

Pläkkiselvää on, että nukkuminen on petipuuhista tärkein ja teoista kaikkein palauttavin. Unelle kannattaa siis antaa arvoa. Kännykkä joutaa yön ajaksi lentotilaan ja toiseen huoneeseen latautumaan – herätyshommat voi mainiosti hoitaa perinteiseen tyyliin herätyskellolla. Iltaisin menoaan on hyvä rauhoittaa jo hyvissä ajoin: lempeät ja rauhalliset iltarutiinit teekupposineen ja kirjojen kahlaamisineen antavat aivoille vihiä Höyhensaarimatkan lähestymisestä.

Cognitive Complex – täsmävalinta keskittymisenkin tueksi

Opiskelijan salaiseksi aseeksi aseeksikin tituleerattu Cognitive Complex on terhakoittava sekoitus tuoreena pakastekuivattuja kasveja sekä mm. DHA:ta ja bioaktiivista R-lipoiinihappoa ja polyfenoleja, jotka yhdessä tukevat kognitiivisia toimintoja sekä aivojen optimaalista toimintaa. Siksi adaptogeeninen, aivo- ja hermosoluja suojaava Cognitive Complex onkin tullut suosituksi niin opiskelijoiden kuin tietotyöläistenkin keskuudessa.”