Mikä ihmeen hormeesi?

"Annos tekee myrkyn", totesi muinon toksikologian isäksikin tituleerattu Paracelsus. Hormeesilla tarkoitetaan siis sitä, että ulkoisilla ärsykkeillä (stressitekijöillä) voi lyhytkestoisesti ja pieninä annoksina olla terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia - vaikka suurina annoksina samaiset ärsykkeet voivat olla jopa myrkyllisiä.

HORMEESI

Hormeesin keksijänä pidetään Paracelcusta (1493-1541), jonka mukaan aineen hyödyllisyys tai haitallisuus riippuu pääasiassa annoksen koosta. Monet ärsykkeet eli elimistön ulkoiset tai sisäiset stressitekijät voivatkin siis pieninä annoksina tehostaa vastustuskykyä, lisätä elinvoimaa ja jopa pidentää elämää. Sopivissa määrin annosteltuna hyvinvoinnin pussiin siis pelaavat menestyksekkäästi esimerkiksi paasto, kuntoilu, avantouinti, saunominen ja kasvien fytoravinteille altistuminen. Kaikkien edellämainittujen asioiden terveyshyödyt selittyvät siis hormeesilla eli elimistön altistamisella stressitekijöille.   Hormeesin tiedetään kehittyneen evoluution tuloksena, kun ihmisten ja eläinten on ollut pakko sopeutua hyvinkin hankaliin ympäristöolosuhteisiin.

Hormeesi syömättä: paaston hyödyt

Paasto vaikuttaa kropassa hormeettisesti. Paastotessa kehon energiavarannot lähtevät liikkeelle, kuona-aineet poistuvat, verensokeri laskee ja maksan glykogeenit hupenevat vähiin. Paaston aikana energiaa otetaan rasvoista, joista muodostuu ketoaineita. Keskeisessä roolissa kekkaloivat ketoaineet korvaavat hiilihydraatteja verensokerin nostajina.

Paaston suurin terveyshyöty löytyy autofagiasta, joka elimistön oma siivousmekanismi. Autofagiassa elimistö siivoaa sairaita solujaan: vanhat, sairaat ja huonosti toimivat solut syödään pois. Mitokondrioiden tuotanto lisääntyy, pitkäikäisyysprosessit aktivoituvat ja immuunipuolustus uudistuu. Kun raihnaiset solut on poistettu, immuunipuolustus pysyy terhakkana ja valmiina taistelemaan taudinaiheuttajia vastaan. Paastotessa myös vyötärörasvaa lähtee ja yleisvointi kohenee. Painon putoaminen on siis paastoaminen lisäbonus, ei lainkaan suurin hyöty.

NORDIQ NUTRITION HORMESIS COMPLEX

Hormeesi syömällä:  kasviravinteet

Popsi popsi porkkanaa: monilla kasviperäisillä fytoravinteilla (kuten polyfenoleilla ja karotenoidella) on kahmalokaupalla terveyshyötyjä. Kasvit tuottavat polyfenolisia aineita pääasiassa suojatakseen itseään, jotta eivät popsituiksi. Valtaosa polyfenoleista imeytyykin elimistöön huonosti. 

Polyfenolisten kasviyhdisteiden terveysvaikutukset juontavat juurensa hormeesista; ne siis aktivoivat pieninä määrinä elimistön hormeettisia mekanismeja. Tästä tormakoituneena kroppa alkaa omatoimisesti valmistaa antioksidantti- ja muita suojamolekyylejä.

Eniten tutkittuja polyfenolipitoisia ruoka-aineita ovat vihreä tee, rosmariini, valkosipuli, oliivinlehti, mustikat, oliiviöljy, punaviini, sitrushedelmät, hibiscus-tee, kaalikasvit soija, tumma suklaa, kurkuma ja viinirypäleet (tai niistä saatava resveratroli).

Hormeesihommiin voi hujahtaa kätevästi myös siihen varta vasten suunnitellun ravintolisän avulla. Nordiq Nutrition -sarjan Hormesis Complex vaikuttaa hormeettisesti “kiusaten” kehoasi pystymään parhaimpaansa. Toimivimmista fytoravinteista koostettu sekoitus aktivoi kehon omia anti-stress -prosesseja, kuten detoksifikaatiota, immuunipuolustusta ja antioksidanttien muodostumista. Siksi Hormesis Complex onkin varsin pätevä ravintolisä terveysongelmia ennaltaehkäisemään ja kehon kuntoa petraamaan. 

Osta Hormesis Complex -valmiste tästä >>