Mikä ihmeen aivosumu?

Ajattelun tahmeutta, huonoa keskittymiskykyä ja asioiden unohtelua. Näitä oireita sisältävää, epäskarppia oloa sanotaan aivosumuksi.

aivosumu

Vaikka aivosumu ei olekaan lääketieteellinen termi, se on monen mielestä varsin passeli sana kuvaamaan olotilaa, jossa ajatus ei kulje, keskittyminen takkuilee eikä muistikaan tunnu pelittävän.

Aivosumun kaltaisten oireiden syyt voivat olla moninaiset aina kilpirauhasongelmista hormonaalisiin ja psyykkisiin sairauksiin saakka. Joskus kyseessä on ravintoaineiden,  esimerkiksi B12-vitamiinin tai foolihapon, puute. Toisinaan aivojen “hitauteen” syynä on stressi, nestehukka tai lääkkeet. Yleensä aivosumutuntemuksissa ei ole kysymys mistään vakavasta.

Aivotoimintaansa ja keskittymiskykyään voi onneksi vireyttää monin keinoin.

TERVEELLINEN RUOKAVALIO. Tutkimusten mukaan kalaa, hedelmiä, kasviksia, pähkinöitä ja oliiviöljyä sisältävä ruokavalio petraa sekä muistia että keskittymiskykyä. Myös riittävä veden juominen on hyväksi aivojen terveydelle.

Hyvälaatuista proteiinia sisältävä ruoka avittaa hermosoluja aktiivisimmiksi. Liian raskaat, hiilarikimara saattavat sen sijaan häiritä ermosolujen toimintaa aivoissa ja siten lisätä aivosumun tunnetta.

B12-vitamiinin merkitys hermotoiminnalle on kiistaton ja myös omega 3-rasvahapojen riittävällä saannilla on vahva vaikutus aivojen terveyteen ja sitä kautta keskittymiseen ja muistiin. Myös monet lääkinnälliset sienet parantavat kognitiivisiä kykyjä. Esimerkiksi Lion´s mane (Hericium erinaceus) on hyväksi hermostolle ja siksi se onkin noussut suureen suosioon skarppiutta arvostavien keskuudessa.

RIITTÄVÄ UNI. Unen merkitystä aivojen hyvinvoinnille ei ikinä voi väheksyä: vaativa aivotyöskentely on melkein mahdotonta pahasta univajeesta kärsittäessä. Älylaitteet kannattaa nakata syrjään tuntia ennen petiin pelmahtamista, koska niistä hohkaava sininen valo häiritsee nukahtamista avittelevan melatoniini-hormonin tuotantoa aivoissa.

LIIKUNTA. Tiesitkö, että takapelin taapertaminen (tai jopa kirmaaminen) tekee hyvää aivoille? Liikunta ylipäätään parantaa veren ja hapen virtausta aivoihin petraten samalla unen laatua. Mielihyvää tuova ja mieleinen liikunta pitääkin aivot teräkunnossa! Ja selvähän se: liikunta on myös sydämen asia.

Pienikin taukoliikunta tekee terää: kesken työpäivän kannattaa sännätä vaikka portaita ramppaamaan, sillä tutkimuksen mukaan kymmenen minuutin porrastreeni lisää keskittymiskykyä paremmin kuin kupponen kahvia.

ETEERISET ÖLJYT:

Joillain eteerisillä eli haihtuvilla öljyillä on keskittymiskykyä parantavia ja aivotoimintaa stimuloivia vaikutuksia. Eteerisen rosmariiniöljyn nuuhkimisen on todettu parantavan suorituskykyä ainakin matemaattisten tehtävien suhteen.

Rosmariinin lisäksi keskittymiskykyä buustaavan ainakin basilikan tai sitruunan eteeriset öljyt, joita voi polttaa tuoksulampussa, haihduttaa diffuusorissa tai nuuhkaista tarpeen tulleen vaikkapa nenäliinasta. Myös eteerinen piparminttuöljy lisää kirkastaa ajatuksia ja virvoittaa muistia.  Eteeristä sitruunaöljyä nimitetään toisinaan “työtehoöljyksi”, koska sen on havaittu paitsi helpottavan keskittymistä myös stimuloivan ajattelua.

Siperian Ginseng

Venäjänjuuri eli Siperian ginseng

Siperian ginseng eli venäjänjuuri toimii adaptogeeninä auttaen  sekä kroppaa että mieltä taistelemaan varsin voittoisasti haastavissakin olosuhteissa.

Siperian ginseng eli venäjänjuuri auttaa skarppaamaan parantamalla keskittymiskykyä ja kognitiivisia toimintoja.

gingko biloba

Gingko biloba eli neidonhiuspuu

Gingko biloba eli neidonhiuspuu edistää mikroverenkiertoa aivojen pienissä verisuonissa. Se myös buustaa myös neurosensorisia toimintoja ja edistää siten monipuolisesti aivojen terveyttä. Gingko biloba vaikuttaa positiivisesti kognitiivisiin toimintoihin parantaen esimerkiksi tiedon vastaanottamista ja tallentamista sekä sen käsittelyä ja käyttöä. Ginkgo edistää myös kykyä tuottaa ja ymmärtää luettua tai puhuttua tekstiä, ajattelua, päättelyä ja ongelmanratkaisua. Ei olekaan ihme, että neidonhiuspuuta nostetaan usein ykkösyrtiksi muistin parantamisesta puhuttaessa.