Luonnollisia vinkkejä unten maille

Nappaa oppaaksesi Höyhensaarimatkalle fytonomi Birgit Stenroosin vinkit.

'Unettomuus Tyyni-juomajauhe

Joka ilta ei lamppu meinaa nykyihmisellä sammua – ja jos lamppu sammuukin illalla, niin se saattaakin syttyä uudelleen keskellä yötä. Nukahtamisvaikeudet ovat melko yleinen vaiva. Mistä arvelet tämän johtuvan?

Nukahtamisvaikeudet ja yöllä valvominen ovat ärsyttäviä ja kuluttavia vaivoja. Nykyihminen käy aika usein ihan liian kovilla kierroksilla, eikä niiden himmaaminen ihan helposti onnistu illalla, kun olisi Höyhensaarimatkan aika. Niillä, joilla on töitä, niillä on niitä ihan liikaa.  Ja töiden jälkeen yritetään sitten vielä suoriutua kaikenlaisista harrastuksista – omista ja lasten. Tosi harvalla ihmisellä työn ja vapaa-ajan tasapaino on kunnossa.  Monet tekevät ihan ylipitkiä päiviä – ja heillä, joilla on työttömyyttä, on riesanaan muut murheet. Elimistö on koko ajan pienessä stressitilassa, joka aiheuttaa ongelmia elintärkeään uneen.

Miten uniongelmiaan voi helpottaa lääkkeettömin keinoin?

Joillekin lääkärin määräämät unilääkkeet voivat olla tärkeä apu lyhyenä kuurina käytettynä, jos täytyy vaikka päästä yli esimerkiksi vakavasta traumasta. Lääkäriltä saadut unilääkkeet saattavat kuitenkin helposti koukuttaa, ellei pysy itse valppaana niiden suhteen.

Unettomuuden hoidon perusjutut ovat varmasti kaikille tuttuja: eli esimerkiksi juuri ennen nukkumaanmenoa kannata enää käydä hikilenkillä, eikä syödä liian tuhdisti tai juoda mitään virkistäviä juomia. Illaksi on hyvä varata sellaista luppoaikaa, jolloin pystyy päivän huiskinan jälkeen rauhoittumaan itselleen sopivalla tavalla. Voi esimerkiksi rentoutua hyvän kirjan kanssa, jotta ajatukset saa pois päivän pöhinöistä.

Onneksi myös luonnosta löytyy tosi paljon kokeilemisen arvoisia rohtoja, joilla voi helpottaa unentuloa ja rentoutumista. Suomen kansanlääkinnässäkin on käytetty paljon erilaisia yrttejä teen muodossa – esimerkiksi valeriaanaa, kamomillaa, sitruunamelissaa, laventelia ja niistä valmistettuja uniteesekoituksia. Myös tippoina löytyy kauranversoa ja kärsimyskukkaa, jotka rauhoittavat. Tablettien muodossa on saatavilla melatoniinia, tryptofaania ja erilaisia yrttisekoituksia. Myös lämmin suihku ja jalkoihin hierottavat yrttigeelit rauhoittavat mukavasti ennen nukkumaanmenoa.

Moni Ruohonjuuren asiakas kehuu saaneensa apua Biomedin Tyyni-valmisteesta. Mikä on unettavan suositun Tyyni-valmisteen toimintamekanismi? Miten Tyyni eroaa esimerkiksi melatoniinista?

Tyyni-juomajauheen pääraaka-aine on luomulaatuinen, erittäin tryptofaanipitoinen kurpitsansiemenjauhe. Tryptofaanihan on aminohappo. Täytyy kuitenkin muistaa, että ettei unettavan vaikutuksen kannalta ole sama asia syödä kurpitsansiemeniä tai tavallista kurpitsansiemenjauhetta, koska nukuttavaan vaikutukseen tarvitaan muutakin.

Esimerkiksi Tyyni-juomajauheessa on mukana rypälesokeria, jolla on oma tärkeä roolinsa Höyhensaari-vaikutuksen kannalta. Sen avulla saadaan insuliini kohoamaan hetkellisesti, jolloin tryptofaani pääsee nopeasti aivoihin eikä jää muiden aminohappojen jalkoihin. Tyynin reseptiikassa on myös muita hyvän unen kannalta tärkeitä tekijöitä.

Kun siemailet Tyyni-juomajauheeseen tehtyä juomaa illalla, muuttuu juoman tryptofaani pimeässä melatoniiniksi, joka on kehon oma unihormooni. Melatoniinia valmistuu yön aikana juuri sen verran, kun sitä hyvään yöuneen tarvitaan.

Univaikeuksia on monenlaisia. Toisten on vaikea saada unta ja toiset taas heräilevät keskellä yötä eivät enää tahdo saada napatuksi uudelleen unen päästä kiinni.

Tyyni tuo helpotusta kummankin tyylisiin uniongelmiin. Tyyni on nukahtamisen apuväline, joka toimii aivojen oman, luonnollisen unikemian mukaisesti.

Puhdasta melatoniinia olevat valmisteet saattavat sekoittaa  kehon oman, luonnollisen unikemian. Tyynin kanssa tätä vaaraa ei ole.

Miten Tyyni-juomajauhetta käytetään, jos tahtoo saada valmisteesta parhaan hyödyn irti?

Tyyniä kannattaa ottaa puolisen tuntia ennen nukkumaan menoa. Tyyni-juomajauhe sekoitetaan johonkin nesteeseen – kylmään tai lämpimään. Siitä saa tosi hyvän makuista, lämmintä iltajuomaa, kun laittaa Tyyni-jauhetta esimerkiksi lämpimään kaura- tai riisimaitoon. Tyyni-juomajauheita on olemassa kahta makua: kaakao ja sitruuna.

Yleensä yksi annosmitallinen eli yksi ruokalusikallinen Tyyni-juomajauhetta on sopiva määrä – mutta joskus voidaan tarvita kahta tai jopa kolmeakin mitallista alussa. Tämä riippuu aivojen sen hetkisestä unikemiasta.

Tärkeää on, että kun Tyyni-iltajuomaa on nautittu, mennään pimeään, laitetaan silmät kiinni ja valot pois. Ei siis jäädä enää touhuamaan tai roikuta internetin ihmemaassa. Tämä on tärkeää siksi, että melatoniinin muodostus alkaa ainoastaan pimeässä.

Tyyni-juomajauhettahan voi käyttää myös päivällä. Jos kärsii esimerkiksi stressistä tai levottomuudesta tai käy ylikierroksilla, Tyyni on hyvä elämän levollistaja. Valoisassa Tyynin tryptofaanista muodostuu serotoniinia, joka on kehon oma mielihyvähormoni. Serotoniinihan vaikuttaa mm. mielialaan, vireystilaan ja ruokahaluun. Tyyni on mahtava tuote – siis kaikin tavoin (sekä öin että päivin).

Kysymyksiin vastasi fytonomi Birgit Stenroos

 

Osta Tyyni-juomajauhe Ruohonjuuren verkkokaupasta >>