Lisäravinteiden käyttö raskausaikana

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositukset raskausajan ravintolisien käyttöön.

D-vitamiini

D-vitamiinilisää suositellaan kaikille raskaana oleville ympäri vuoden 10 mikrogrammaa/vrk. Suositellaan D3-muotoa.

D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen ja sikiön luuston kehittymiseen. D-vitamiinin kokonaissaannin turvallinen yläraja on 50 mikrogrammaa/vrk.

Foolihappo

Foolihapon saantisuositus on 400 mikrogrammaa/vrk. Parhaat lähteet ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, joita suositellaan 5–6 annosta päivässä, sekä täysjyväviljavalmisteet. Puute voi aiheuttaa sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön tai suulakihalkion.

Kalsium

Kalsiumin saantisuositus on 900 mg/vrk. Saannin turvaavat vähintään 6 dl nestemäisiä maitotuotteita ja 2–3 viipaletta juustoa tai 100 g kovia vähärasvaisia juustoja tai kalsiumvalmiste. Kalsiumia tarvitaan sikiön luuston kehittymiseen.

Monivitamiini- ja kivennäisainevalmisteet

Monivitamiinivalmistetta voit tarvittaessa käyttää yksipuolisen tai rajoitetun ruokavalion tukena. Päällekkäisiä tai A-vitamiinia sisältäviä valmisteita ja kalanmaksaöljyjä ei tule käyttää.

Rauta

Jos hemoglobiini on alle 115 g/l, suositellaan 50–100 mg rautaa/vrk raskausviikosta 12–20 alkaen.

Hemoglobiinitaso laskee raskauden aikana äidin verivolyymin kasvun takia, mutta punasolumassa ei kasva vastaavasti. Äidin lievä anemia ei yleensä aiheuta sikiölle ongelmia. Raudan ennaltaehkäisevän lääkehoidon hyödystä ei ole näyttöä raskauden ennusteeseen, joskaan ei haittaakaan.

Lähde: THL