Levottomat jalat

Levottomat jalat on kurja vaiva, joka ei paljoa laulata. Jopa 5-15 % suomalaisista kärsii tästä oireyhtymästä. Mutta mikä avuksi?

Yleensä jalat ryhtyvät levottomiksi illalla tai yöllä, kun levolle olisi tarvetta. Raajoissa tuntuu painon tai kiristyksen tunnetta, joka pakottaa niiden liikutteluun. Levottomat jalat häiritsevätkin nukkumista, koska jalkojen liikuttelun tarve on suuri. Yön aikana täytyy nousta tassuttelemaan ympäri kämppää eikä vähäiseksi jääväkään uni ei ole häirin vuoksi erityisen palauttavaa. Levottomat jalat -oireyhtymästä kärsivillä jalat saattavat alkaa rauhattomiksi myös esimerkiksi pitkillä auto- tai lentomatkoilla.

Raudasta apua levottomiin jalkoihin?

On tutkittu, että peräti jopa neljäs levottomista jaloista kärsivistä potee raudanpuutosta – ja miten kovempi puutos on, sitä hirveämmät ovat oireet.

Koska raudanpuutos onkin siis usein levottomien jalkojen taustalla, on rauta-arvot syytä tarkistaa – myös varastoraudan eli ferritiinin osalta.

Levottomia jalkoja voi raudanpuutosten lisäksi aiheuttaa myös keskushermoston välittäjäaineiden vajaus. Koska rautaa tarvitaan tyrosiini-aminohapon muodostumisessa dopamiiniksi, on raudansaanti tärkeää myös välittäjäaineasian korjaamisessa. Myös suoliston kunto on jälleen kerran avainasemassa, jotta kaikki ravinteet imeytyvät hyvin ja välittäjäaineita senkin tuloksena muodostuu riittävä määrä.

Myös ruoka-allergiat ja jotkut pahoinvointi- masennus- allergia- ja verenpainelääkkeet saattavat aiheuttaa levottomien jalkojen oireita. Levottomat jalat liittyvät myös joihinkin sairauksiin kuten diabeteksen huonoon hoitotasapainoon, munuaisten vajaatoimintaan ja uniapneaan. Sokeriaineenvaihdunnan häiriö voi myös olla taustalla – hypoglykemia (matala verensokeri) aiheuttaa levottomia jalkoja.

Stressi, kahvi, tupakka ja alkoholi voivat aiheuttaa ja ylläpitää levottomien jalkojen oireita.

Kofeiini stimuloi hermojärjestelmää ja se voi siksi pahentaa levottomien jalkojen oireita. Myös teessä ja suklaassa on ainesosia, jotka saattavat huonontaa tilannetta.

Ruokavaliolla rauhalliset jalat

Levottomia jalkoja luonnonmukaisesti hoidettaessa laitetaan ruokavalio kuntoon ihan ensimmäiseksi. Sokeri, valkojauhotuotteet, teollisesti prosessoidut ja transrasvat karsitaan ruokavaliosta minimiin.

Lautaselle laitetaan värejä – jälleen kerran! Ruokavalioon lisätään siis paljon pähkinöitä, marjoja, kasviksia ja kylmäpuristettuja laatuöljyjä. Koko vaiva saattaa ratketa myös ihan pelkästään ravitsemuksellisin keinoin. Flavonoidirikas, tulehdusta ehkäisevä ruoka tutkitusti tuo apua myös levottomiin jalkoihin.

Ravintolisistä foolihappo on tärkeä apuri levottomien jalkojen hoidossa. Foolihapon puute voi aiheuttaa myös monia muita neurofysiologisia ongelmia. Foolihappoa saa paitsi purkista – myös vihreistä vihanneksista ja täysjyväviljasta.

Koska foolihappo toimii kiinteästi yhdessä B12-vitamiinin kanssa, kannattaa tämän tuikitärkeän vitamiinin saannista pitää huolta. Myös magnesiumin, C-vitamiinin, E-vitamiinin ja sinkin tilanne on myös oltava kunnossa, jotta levottomat jalat saadaan rauhoitettua. Tiesithän, että E-vitamiinia saa ravinnosta mainiosti siemenistä, pähkinöistä ja kylmäpuristetuista öljyistä?

Magnesiumin merkitys levottomien jalkojen hoidossa on myös kiistaton. Myös alfalipoliinihappo ja pycnogenol auttavat asiaa.

Levottomia jalkoja auttaa myös liikunta ja jaloille otetut kylmät suihkut sekä jalkahieronta. Joillekin apua tuovat myös yöksi puetut lämpimät villasukat, jotka lempeästi rauhoittavat levottomia jalkoja.