Koivusokeri – valkoisen sokerin ilot ihan ilman haittoja!

Koivusokeri eli xylitol (ksylitoli) on mainio luontainen ja terveellisempi korvike valkoiselle pöytäsokerille eli sakkaroosille. Se nimittäin toden totta maistuu lähestulkoon samalta – ei siis purukumilta kuten usein erehdytään luulemaan – ja on yhtä makeaa kuin tavallinen sokeri, mutta siinä on noin 40 % vähemmän energiaa.

Koivusokeri soveltuu myös hiilihydraattitietoisen ruokavalioon koska sokerialkoholina se imeytyy hitaasti ja nostaa verensokeria vain heikosti. Koivusokerin glykeeminen indeksi onkin vain 7 (vrt. sokeri 68).

Koivusokerilla on suurina annoksina laksatiivisia vaikutuksia, mutta usein aikuisen vatsa sietää sitä jopa 100 g päivässä. Pienemmillä määrillä voi saada apua suolen toimintaan.  Koivusokerin käytön on useissa laajoissa tutkimuksissa todettu edistävän myös hammasterveyttä.

Miten koivusokeria käytetään?

Käytä koivusokeria aivan valkoisen sokerin tapaan makeutukseen, ruuanlaittoon ja leivontaan.

Hampaiden kannalta ksylitolia suositellaan käytettäväksi noin 5–10 g päivittäin (1–3 tl). Tällaiset määrät eivät yleensä aiheuta myöskään laksatiivisia ongelmia. Koivusokeri kestää kuumentamista, joten se sopii mainiosti leivontaan sekä kuumien juomien makeuttamiseen.

Leivonnassa se ei kuitenkaan nostata hiivaa kuten tavallinen sokeri, jolloin kannattaakin hyödyntää leivinjauhetta tai ruokasoodaa.

Teksti: Hanna Jormanainen