Kesä ja superruoat

Kun grilliruoka ei riitä - mitä syödä tänä kesänä?

Auringon voimakkaampi UV-säteily starttaa iholla mm. tärkeän D-vitamiinin, mielialaa kohentavan beeta-endorfiinin sekä sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa tukevan typpioksidin muodostumista.

Vanha viisaus pätee kuitenkin myös aurinkoon – annos tekee sekä lääkkeen että myrkyn. Itseään ei kannata grillata typerästi auringossa vain tummapaahtoisen rusketuksen toivossa. Järkevän auringossa vietetyn ajan ja asiallisen pukeutumisen lisäksi säteilyltä kannattaa suojautua myös ravitsemalla ihon omia suojamekanismeja – sisältä käsin.

Yleisesti ottaen voidaan todeta, että etenkin tummat vihreät vihannekset sisältävät erittäin korkeita määriä ihon soluille hyödyllisiä yhdisteistä. Lehtivihreä peittää alleen laajan skaalan värikkäitä karotenoideja ja muita tehoaineita, jotka usein linkitämme pääsääntöisesti esimerkiksi porkkanoihin.
Toisaalta esimerkiksi spirulina pesee porkkanat beetakaroteenin lähteenä mennen tullen ja olen monena vuonna huomannut verikokeissa beetakaroteenitasojeni pompanneen viitearvojen yli, juuri spirulinan syönnin seurauksena.

Pocahontasmaisen kaunista rusketusta ja solujen antioksidanttisuojaa tavoittelevan auringonpalvojan kesän keskeisin kulmakivi onkin käytännöllisesti eri kasviravinteita sekä mm. E-vitamiinia pursuava viherjauhesekoitus.  Lisäksi paatuneempi hifistelijä voi tukea ihon sisäistä suojaa esimerkiksi astaksantiinin tai muiden täsmäohjattujen super-antioksidanttien avulla.

Kesällä erityisen tärkeää nestetasapainoa ”siinä sivussa” tukevat vihermehut- ja smoothiet ovat kuitenkin yksi helpoimmista tavoista tiivistää aimo annos elimistölle hyödyllisiä ravinteita käytännölliseen muotoon. Muista myös, että esimerkiksi aiemmin mainitut karotenoidit ovat rasvaliukoisia yhdisteitä ja smoothiejuomiin tai mehuihin on hyvä lurauttaa aina pieni määrä laadukasta kylmäpuristettua öljyä – yhdisteiden paremman imeytymisen varmistamiseksi.

Mehujen ja smoothiejuomien lisäksi esimerkiksi hyvin sekoittuvan Foodinin viherjauhesekoituksen voi yksinkertaisimmillaan ravistaa sekaisin juomapullossa pelkän veden kanssa.

Kun ulkona liikkuminen lisääntyy, on nurmikolle välillä hyvä levittää piknik-viltti ja kaivaa repusta jotain koko perheelle maistuvaa. Kokeile dippailla esimerkiksi näppäräksi sormiruoaksi pilkottuja porkkanoita, kurkkua ja parsakaalia mantelitahnaan tai muuhun mieluiseesi – Jyväskylässä rakkaudella valmistettuun pähkinä- tai siementahnaan. Helppo pakata mukaan – ja maistuu perheen pienimmillekin!

Kesäiltojen yöjuoksuja varten voimme ottaa mallia ravinnetiheistä välipalaideoista esimerkiksi Tarahumara-intiaaneilta, jotka kehittivät jo satoja vuosia sitten trendikkäiden ja käytännöllisten chia-puurojen raamit.

Muista myös, että monen ruokakaapista löytyvät öljyt soveltuvat erinomaisesti koko vartalon voiteluun esimerkiksi ennen järveen pulahtamista.

Kokeile iholla kylmäpuristetulla reilun kaupan kookosöljyllä tai E-vitamiinia ja suklaisia aromeja hönkäilevää kaakaovoita. Vastaavat kasviöljyt tarjoavat miedon aurinkosuojan iholla, mutta mitään aurinkorasvojen korvikkeita nämä eivät ole. Huomioi kuitenkin, että vahvemmat aurinkovoiteet estävät käytännössä täysin D-vitamiinin muodostumisen iholla, eikä heti auringossa oleskelun jälkeen kannata huuhtoa pesuaineilla pois tämän supervitamiinin ”siemeniä”.

Lopuksi suosittelen kokeilemaan kesän jäätelöannosten koristelua nonparellien tapaan mehiläisten siitepölyllä / pergalla tai pieneksi raastettua raakasuklaata / kaakaonibsejä. Ja suklaasta puheen ollen, äärimmäisen kehittyneiden, uusimpien todennäköisyyslaskenta-algoritmien mukaan n. 97 % ihmisistä rakastuu palavasti Foodinin raakasuklaakuorrutettuihin inkivääripaloihin jo ensi treffeillä!

Kirjoittaja: Jaakko Halmetoja