Käytäthän D-vitamiinia? Personal Trainer Samuli Tolvasen vinkit

D-vitamiinin hyödyt ovat moninaiset. D-vitamiini muun muassa ehkäisee osteoporoosia, ylläpitää sukuhormonien tasapainoa, parantaa mielialaa, vastustuskykyä ja fyysistä voimaa.

Syksyn pimetessä on viimeistään aika ottaa käyttöön heijastinten lisäksi D-vitamiinilisä. Monet käyttävät D-vitamiinia ympärivuotisesti mutta etenkin syys-  ja talviaikaan D-vitamiinilisä on tarpeen kaikille.

– Suomalaiset kärsivät kroonisesta D-vitamiinin vajeesta. Varsinkin talvella vaje on todella yleinen, sillä näillä leveyspiireillä D-vitamiini on melkein mahdotonta saada auringosta, personal trainer Samuli Tolvanen opastaa.

– D-vitamiinin hyödyt ovat moninaiset. D vitamiini ehkäisee osteoporoosia, ylläpitää sukuhormonien tasapainoa, parantaa mielialaa, vastustuskykyä ja fyysistä voimaa. On myös todettu, että se saattaa suojata eri verisuonisairauksilta, syöviltä ja lihavuudelta. D-vitamiinia saa myös ravinnosta, mutta annostus yleensä jää liian vähäiseksi, joten on hyvä täydentää sitä ravintolisän avulla.

– Yleensä suosittelen annostukseksi 100 ug/vrk aikuisille ja nuorille 50ug/vrk, Tolvanen toteaa.

PS: Lisää hyvinvointivinkkejä nappaat terveytesi tueksi PT Samuli Tolvasen ilmaisesta Facebook-ryhmästä!

Osta D-vitamiinituotteet Ruohonjuuren verkkokaupasta >>