Kaakaolla kaamoksen kimppuun!

Piristy kaakaolla! Tässä sinulle 5 hyvää syytä nauttia raakakaakaota kaamoksen keskellä!

Kaakaopapu on yksi maailman ravinnerikkaimmista ruoka-aineista ja raakana sen ravinteet ovat myös tallella. Kaakao sisältääkin yli 1200 bioaktiivista ainesosaa, joista mm. seuraavat auttavat sinua jaksamaan myös pimeänä vuodenaikana:

1) 50 grammassa raakakaakaota on enemmän magnesiumia kuin lisäravinteena olevissa magnesiumtableteissa. Magnesium vaikuttaa vahvasti mm. aivojen toimintaan.

2) Raakakaakao sisältää ”hyvänolon välittäjäainetta” fenyylietyyliamiinia, jota vapautuu aivoissa muun muassa silloin, kun ihminen ihastuu.

3) Raakakaakao sisältää piristävää teobromiinia.

4) Raakakaakaossa on anandamidia, joka muun muassa parantaa muistia, sekä poistaa masentuneisuutta. Anandamidi on aine, joka tuottaa hyvän olon urheilusuorituksen jälkeen.

5) Raakakaakao sisältää välittäjäaine serotoniinia, joka auttaa estämään masennustiloja. Raakakaakao sisältää myös aminohappo tryptofaania ja kaikkia B-vitamiineja, joita elimistö tarvitsee välittäjäaineiden valmistukseen.

Voit tehdä valmiista kaakaomassasta suklaata, lisätä raakakaakaojauhetta erilaisiin kuumiin ja kylmiin juomiin tai hyödyntää leivontaan. Huomioithan kuitenkin, että korkeat lämpötilat tuhoavat osat kaakaon ravinteista.

Helppo ja herkullinen joulusuklaa n. 300 g

200 g raakakaakaomassaa
75 g hunajaa
hyppysellinen suolaa ja piparkakkumausteseosta
Lisäksi erilaisia pähkinöitä ja kuivahedelmiä kuten goji- ja inkamarjoja sekä kaakaonibsejä.

Sulata kaakaomassa vesihauteessa. Kun massa on sulaa, lisää joukkoon hunaja, suola ja kaneli. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa makeutusta. Kaada suklaamassa leivinpaperin päälle pellille tai valmiisiin muotteihin. Ripottele halutessasi päälle erilaisia sattumia kuten pähkinöitä, goji- ja inkamarjoja sekä kaakaonibsejä.

Laita suklaa jähmettymään jääkaappiin noin puoleksi tunniksi ja tarjoile!

Teksti ja resepti: Hanna Jormanainen