Joskus sen on oltava gluteenitonta

Maastopyöräilijä, Ruohonjuuren asiakas Kristian Ijäs vaihtoi lisäaineet luomuruokaan, laittoi rasvat remonttiin - ja testasi gluteenitonta elämää.

Nyt tuli taas mitta täyteen! Nimittäin gluteenia ja erityisesti vehnää. Olen useita kertoja aikaisemminkin viettänyt gluteenittomia jaksoja kokeillakseni johtuvatko tietyt vaivat kyseisestä aineesta. Vaivat liittyvät lähinnä ruoansulatukseen/suolistoon mutta eivät rajoitu siihen vaan listaan kuuluu myös esimerkiksi haavaumia, ihottumaa ja ajoittain kovaakin kutinaa.

Epätieteellisten kokeilujeni perusteella varsinkin ruoansulatusvaivat helpottavat välittömästi (=parissa päivässä) kun jätän gluteenin pois. Myös muut mainitut vaivat tuntuvat häviävän pikku hiljaa kun eliminoin gluteenin ruokavaliosta. Kun kääntää tilanteen toisinpäin, eli kun palaa gluteenin pariin, tulokset vaihtelevat. Yleensä suolisto kuitenkin reagoi gluteeniin välittömästi “lievemmillä” oireilla ja pidemmällä aikavälillä myös ikävämmät vaivat palaavat mutta toisinaan kestää pidempään ennenkuin esimerkiksi huomaa kutinan palanneen.

En kuitenkaan usko että asia on näin mustavalkoinen ja näihin vaivoihin liittyy varmasti muitakin seikkoja joita täytyy tutkia lisää ennen lopullisia johtopäätöksiä, mutta joka tapauksessa olen jostain syystä herkistynyt gluteenille viimeisten vuosien aikana.

Koska kesällä tehdyt keliakiatestit olivat negatiiviset, uskon että voin tulevaisuudessa syödä kohtuullisia määriä gluteenia sisältäviä viljoja kunhan saan tilanteen ensin korjattua. Ensin pitäisi vaan saada selvitettyä mikä on syytä ja mikä seurausta, jotta seuraava askeleeni vie oikeaan suuntaan.

Oli miten oli, suurena apuna gluteenittoman ruokavalion toteuttamisessa tulee jatkossakin olemaan Ruohonjuuren kattava valikoima tuotteita, joilla voi korvata niin leivän, pastan kuin gluteenia sisältävät jauhotkin. En olisi esimerkiksi tunnistanut maissi-riisifusillia viljattomaksi tuotteeksi, ellen olisi sitä etukäteen tiennyt. Vielä kun saisi samaa lasagnelevyn muodossa!

Tattarisuurimot taas ovat erinomainen tuote hiilihydraattipitoisen aamupalan ystävälle (niiden kaveriksi sopii kirpeitä marjoja sisältävä smoothie, esim. banaani + 1/2 avokado + marjat). Oikein käsiteltynä tattarista saa myös melko neutraalin makuista. Hirssistäkin löytyy vaikka mitä tuotteita jauhoista muroihin joten ei muuta kun uutta kokeilemaan! Kikhernejauhoista tehtyä pizzapohjaakin on jo kokeiltu ja uskon että sitä tulee tehtyä jatkossakin.

Testi: Kristian Ijäs