Jos aivosi saisivat valita…

Kenellekään ei liene uutta, että myös aivojensa hyvinvointiin voi vaikuttaa sillä, mitä suuhunsa sujauttelee. Aivojen terveyttä tukevassa ruokavaliossa erityisen tärkeä osa on hyvälaatuisilla rasvoilla.

Hyviä rasvoja kahmiessaan aivosi siis ostaisivat kahmalokaupalla luomulaatuisia pähkinöitä, siemeniä ja laadukkaita, kylmäpuristettuja kasviöljyjä sekä kalaa. Myös riittävä hyvälaatuisen proteiinin popsiminen on tottakai tärkeää niin aivojen kuin kropan muunkin jaksamisen kannalta. Hiilihydraateista aivojen toiminnan kannalta parhaimpia ovat verensokerin tasaisena pitävät hitaat hiilihydraatit, joita saadaan helposti esimerkiksi monenlaisista kasviksista.

Kasvisten pupeltaminen ei tietenkään ole muutenkaan turhaa touhua, sillä niissä viljalti vilisevät antioksidantit vaikuttavat kognitiivisiin toimintoihin. Esimerkiksi hedelmien sekä marjojen antioksidantit sekä virkistävät että buustaavat ajatustoimintoja sekä parantavat työkapasiteettia.

Myös hyvä nesteytys on tottakai aivotoiminnan kannalta tärkeää: puolitoista litraa (mielellään suodatettua tai lähdevettä) päivässä pitää osaltaan aivotkin terhakkaassa terässä.

On aika yllättävää, että monen uuvahtaneen väsymykseen syyksi paljastuu nestevaje – mutta onneksi tämä asia on hyvin helppo hoitaa kuntoon!

Maltillisesti nautittuna kahvikin petraa aivoja toimimaan tehokkaammin – sen on todettu kirvoittavan ajatustoimintaa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Kahveista kaikkein tehokkaimpia aivobuustereita ovat lääkinnällisillä sienillä

buustatut “super-kahvit”, joita Ruohonjuuresta löytyy esimerkiksi Four Sigma Foods:in valmistamina. Myös MCT-öljyllä tai kapryylihapolla terästetyt voimakahvit ovat aivobuustereita parhaasta päästä.

Tutkimus poikineen on vireillä liittyen ruoka-aineisiin, joista erityisesti aivot voisivat hyötyä.

Hyviä tuloksia on saatu esimerkiksi seuraavien ruokien aivojen hyvinvointia edistävistä vaikutuksista:

parsa- ja kukkakaali
selleri
tomaatti
kikherneet
mustikka
mustaherukka
marja-aronia
granaattiomena
kurkuma
vihreä tee
kahvi
kaakao
saksanpähkinä
hasselpähkinä
manteli
tattari
kokojyväruis