Jäikö stressi päälle? Näin helpotat oloasi!

Vuoden pimein aika on keskuudessa -  ja silti pitäisi jaksaa painaa arjen keskellä. Vaikka tahdin himmaaminen ja rauhoittuminen houkuttelisivatkin, ei hellittämiselle aina meinaa olla saumaa. Oravanpyörässä juoksijalle saattaa ashwagandhasta olla melkoistakin apua.

Vuoden pimein aika on keskuudessa –  ja silti pitäisi jaksaa painaa arjen keskellä. Vaikka tahdin himmaaminen ja rauhoittuminen houkuttelisivatkin, ei hellittämiselle aina meinaa olla saumaa. Oravanpyörässä juoksijalle saattaa ashwagandhasta olla melkoistakin apua.

Työkiireet, harrastukset, kotihommat  ja lähestyvä joulunaika luovat monille kovasti painetta. Syksy on joillekin ihmisille vuoden parasta aikaa, kun saa sytyttää kynttilöitä ja kaivautua lämpimien vilttien alle nauttimaan. Toiset taas kärsivät pimeyden aiheuttamasta alavireestä, jonka tuoksinassa mikään oikein huvita. 

Päivien lyheneminen ja valon väheneminen saattavat houkutella jäämään sohvalle. Sateinen sää ja loskassa loiskuttelu aiheuttaa ärtymystä ja harmitusta. Olo on kuin olmilla, mieli mataa maata myöten –  ja liikkumisen sijaan tekee mieli ahtaa herkkuja kupuunsa oikein olan takaa. Liikkumattomuus saattaa aiheuttaa syyllisyyden tunteita. Jos paino sittemmin nousee, punkeaa mieleen paine siitä, että ”jotain pitäisi tehdä”. Ja jos  millään ei jaksaisi alkaa tekemään asialle mitään, stressi nostaa hiljalleen päätään.

Lyhytaikaiselle stressille on aikansa ja paikkansa. Parhaassa tapauksessa pieni stressi antaa potkua tarvittavalle elämänmuutokselle tai laittaa yrittämään parhaansa kiperässä tilanteessa. Stressi sinänsä ei ole negatiivinen asia, mutta elämää monella tavalla hankaloittavaksi se muuttuu pitkittyessään.

Toistuessaan tai muuttuessaan säännölliseksi stressi väsyttää, vaikeuttaa painonhallintaa, aiheuttaa haluttomuutta, hidastaa aineenvaihduntaa sekä ruuansulatusta ja heikentää unen laatua. Iltaisin ajatukset pyörivät vinhasti päässä, eikä nukkumattia näy missään. Ja kun lopulta uni tulee, se on katkonaista ja aamulla väsyttää niin vietävästi. Väsyneenä taas on vaikeaa tarttua mihinkään ylimääräiseen ja paineet tekemättömistä töistä saavat aikaan lisää stressiä. Kierre on valmis.

Onneksi voit auttaa kehoasi jaksamaan stressaavan elämäntilanteen keskellä monella tapaa. Kokeile vaikkapa uutta harrastusta kylmävesi- tai  avantouinnin muodossa. Itseään kylmissä vesissä uittaminen tunnetusti lievittää stressin oireita ja vahvistaa immuunipuolustusta. Kirkasvalolampusta kannattaa tankata valoenergiaa heti herättyään. Lisäksi säännöllinen liikunta, ulkoilu, kahvi- ja teehetket ystävien kesken sekä terveellinen ruokavalio auttavat jaksamaan läpi pitkän syksyn.   

Myös erilaisista ravintolisistä voi olla apua haastavissa elämäntilanteissa. Harmonia KSM66 sisältää vain yhtä luomulaatuista ainesosaa eli täyden spektrin ashwagandhan juuriuutetta. Ashwagandhasta on yli 4 000 vuoden käyttökokemus Ayurveda-lääketieteessä ja se on yksi niistä harvoista Ayurveda-yrteistä, jota voidaan antaa kaikille kehotyypeille (doshille). 

Nykyään tiedämme kattavan tutkimustiedon perusteella, että ashwagandhan vaikutus perustuu sen stressiä lievittävään ja stressihormoni kortisolin pitoisuutta laskevaan tehoon. Yksinkertaistettuna Harmonia KSM66 edistää kehon stressinsietokykyä. 

Joulu lähestyy ja monet miettivät sopivia ideoita lahjaksi. Mitä ostaa läheiselle lahjaksi, jolla on jo kaikkea? Kärsiikö tuttavasi stressin oireista, onko hänellä univaikeuksia tai tuntuuko hän aina väsyneeltä? Miksi et muistaisi läheistäsi hyvänolon lahjalla, mistä on iloa pitkäksi aikaa!

Harmonia KSM66-purkista riittää kahden kapselin päiväannoksella kahdeksi kuukaudeksi. Tutkimusten mukaan vaikutus alkaa 2-4 viikon kuluessa ja toimintoja normalisoiva vaikutus vahvistuu ajan myötä. Nyt löydät uutuutena Ruohonjuuresta myös kätevät Harmonia KSM66-tuplapakkaukset. Tuplapakkaus on taloudellinen ratkaisu;  voit ilahduttaa toisella purkilla vaikkapa läheistäsi!

Asiantuntijana jutussa: dipl. Ravintoneuvoja Anu Kiiveri-Sahila