Hyvinvoinnin trendit 2018

Hyvinvoinnin kokonaisvaltaisuus näkyy vahvasti tulevan vuoden trendeissä. Lue, mikä on in vuonna 2018!

Hyvinvointitrendit 2018

Rentoutumisen ja palautumisen megatrendi näkyy tulevana vuonnakin vahvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä valinnoissa. Tietoisuus hyvinvoinnin kokonaisvaltaisuudesta lisääntyy: enää ei keskitytä pelkästään ruokaan, vaan yhä useampi haluaa kiinnittää huomiota kokonaisvaltaisesti sekä ihon, suoliston että aivojen hyvinvointiin. Ruohonjuuren markkinointipäällikkö Johanna Koskinen vinkkaa vuoden 2018 trendit.

Sokerin vähentäminen

Sokerin haitat terveydelle tiedostetaan yhä laajemmin. Terveystietoisimmat kiinnittävät huomiota myös hedelmäsokerin liiallisen nautiskelun haittoihin. Makeaa elämää ei kuitenkaan ihan kokonaan hevillä hylätä: yhä useammat etsivät parempia makeutusvaihtoehtoja sokerin tilalle. Esimerikiksi erytritoli, stevia ja ksylitoli nostavat suosiotaan. Vaihtoehtoisia makeuttajia ei käytetä enää kalorittomuutensa takia vaan siksi, että niiden vaikutukset verensokeriin ovat erilaiset kuin valkoisella tai hedelmäsokerilla.  

Kalorien laskeminen on out

Kalorien laskeminen on out

Enää ei lasketa kaloreita, koska ymmärretään, että kaikki kalorit eivät ole samanarvoisia. Kaloreiden sijaan terveystietoiset ovat kiinnostuneita eri ruoka-aineiden ravintotiheydestä.

Suoliston hyvinvointi

Suolistotietoisuus

Suoliston hyvinvoinnin merkitys kokonaisterveyteen ymmärretään entistä vahvemmin. Yhä suurempi osa ihmisistä haluaa vaalia suolistonsa hyvinvointia esimerksi probiooteilla, ruoansulatusentsyymeillä, prebiooteilla kuten psylliumilla ja akaasiakuidulla. Myös omenaviini- ja -siiderietikkapohjaiset juomat ovat kombuchojen vanavedessä ampaisseet suureen suosioon suolistonsa hyvinvoinnista huolehtivien keskuudessa.

Adaptogeenit

Adaptogeenit suorituskyvyn vahvistajina

USA:ssa adaptogeenien käyttö suorituskyvyn tukena alkaa olla jo valtavirtaa. Rentoutumisen ja palautumisen megatrendi vaikuttaa adaptogeenien suosioon: niitä käytetään etenkin stressin lievittämiseen. Erityisesti lääkinnälliset sienet, kuten Lion’s mane, ovat suosiossa mm. kognitiivisen ja aivojen suorituskyvyn vahvistajana. Ruusujuuren avulla sen sijaan lievitetään stressiä ja tasapainotetaan mieltä hektisten hetkien tiimellyksessä. Adaptogeenien hyödyntämiseen liittyy vahvasti jo useamman vuoden ajan suosiotaan kasvattanut biohakkerointitrendi. Klassikoksi noussut Biohakkerin käsikirja saa alkuvuodesta jatko-osan stressin biohakkeroinnista, koska stressi on merkittävä ongelma länsimaissa ja hyvinvoinnin kannalta. Tutkimusten mukaan stressistä kärsivistä vain pieni osa saa apua stressin hallintaan.

Öljyt ja hyvät rasvat

Öljyt ja hyvät rasvat

Avokadoöljy on seuraava kookosöljy. Sen suosio on noussut etenkin paleo-ruokavalioon liittyvän reseptiikan myötä.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Kokonaisvaltainen hyvinvointi

Vuonna 2018 kuluttajien valinnoissa tulee entistäkin vahvemmin näkymään kokonaisvaltaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yhä suuremmassa määrin ymmärretään esimerkiksi suoliston, ihon ja aivojen hyvinvoinnin liittyminen toisiinsa. Ihon kuntoon vaikutetaan syömällä ja muun muassa siksi kollageenituotteiden suosio jatkaa kasvuaan sisäisesti käytettynä. Monia hyviä rasvoja, kuten hamppuöljyä tai tyrniöljyä, käytetään sekä sisäisesti että ulkoisesti.

“Me Ruohonjuuressa olemme huomanneet, että yhä suurempi osa ihmisistä on entistä enemmän kiinnostuneita siitä, mitä suuhunsa laittavat. Tällä hetkellä nousussa on kokonaisvaltainen ajattelu: ruoka vaikuttaa myös ulkoisiin asioihin ja mikä vaikuttaa ihoon, vaikuttaa myös aivoihin ja suolistoon. Olemme tosi onnellisia siitä, että ihmisten tietoisuus näistä asioista on lisääntynyt ja laatu kiinnostaa määrää enemmän”, Johanna Koskinen kertoo.