Hyvää rasvaa kookoksesta!

Suositun kookosöljyn rasvahapot vaalivat kaamosajan terveyttämme monin eri tavoin. Ne tukevat hermostoa ja ihon kuntoa sekä immuunijärjestelmän toimintaa tuhoamalla bakteereja, viruksia ja hiivaa.


Kookoksen rasvahapot pysyvät myös vakaina korkeissa lämpötiloissa, mikä tarkoittaa sitä, että toisin kuin monet muut kasviöljyt, ne eivät lähde hapettumaan kuumennettaessakaan.

Hapettunut rasva aiheuttaa kehossamme hiljaista tulehdusta, joka luo hyvin otollisen maaperän erilaisten kehon epätasapainotilojen kuten sairauksien puhkeamiselle.  Käytä kookosöljyä siksi pääasiallisena paistorasvanasi!


Viisi kookosniksiä syksyyn:

1. Leivontaan

Korvaa muut leivontarasvat ja öljyt kookosöljyllä tai jos haluat säilyttää voin maun, käytä kookosöljyä ja voita suhteessa 50 – 50. Voitele kookosöljyllä myös kakku, ja piirakkavuoat tai tee siitä pikakarkkeja sekoittamalla joukkoon hunajaa tai koivusokeria, kookoshiutaleita ja pähkinöitä sekä yhden sitruunan mehun. Pyörittele palloiksi ja laita jääkaappiin tai pakkaseen jähmettymään.

2. Kerman korvikkeeksi

Laita kookosöljyä erilaisiin lämpimiin pata-, keitto ja kastikeruokiin tuomaan kermaisuutta sekä kuumiin juomiin kuten kaakaohon.

3. Ihon kosteutukseen

Kookosöljy kosteuttaa kylmien ilmojen kuivattamaa ihoa tehokkaasti.

4. Hiusten hoitoon

Kookosöljyä voi käyttää hiusöljyjen tapaan kuivien hiusten latvoihin, jolloin se silottaa hiuksia, antaa kiiltoa ja poistaa samalla sähköisyyttä. Päänahkaan asti hierottuna se auttaa myös kutisevaan ja kuivaan päänahkaan.

5. Haavaumiin ja rohtumiin

Sipaisu kookosöljyä on yksi parhaista kikoista rohtuneiden huulten tai ahavoituneen ihon avuksi.

Kirjoittaja: Hanna Jormanainen