Hedelmällisiin hetkiin

Loskan keskellä, jos milloinkaan, on syytä tempaista iloa elämään ja leiskauttaa lemmenliekitkin roihuamaan! Ruohonjuurestakin löytyy monta afrodiisisiin ruoka-aineisiin perustuvaa rakkausruokaa ja hehkeää hedelmällisyysbuusteria, jolla hyvinvointiansa voi tuupata askeleen eteenpäin. 

hedelmällisyys ja ravitsemus ruohonjuuri

Suklaa lienee kaikkien rakkausruokien klassikko ja ainakin mainintojen määrässä mitattuna afrodisiakkien aatelia. Suklaan sisältämä fenyylietyyliamiini vaikuttaa mielihyväkokemukseen nopeastikin vaikkei vaikutus aina niin vahva tai pitkäaikainen olisikaan.  Aidoista aineksista loihditun suklaan lisäksi varsin tunnettuja afrodisiakeja ovat ainakin hunaja, viikunat, tryffelit sekä mausteista esimerkiksi chili, cayennepippuri, kaneli ja kardemumma. Useimmat rakkausruuiksi tituleeratut purtavat ovat ihan perusterveellistä ruokaa, jotka sisältävät kosolti ravintoaineita. Superfoodeista etenkin macan ja ashwagandhan on huomattu liehuttelevan lakanoita.

– Kuten tiedämme, ruokavalio vaikuttaa ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin eli myös lemmen leiskuntaan. Stressi saattaa aiheuttaa haluttomuutta ja myös paineet sekä väsymys sammuttavat usein lemmen liekin, Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu pohjustaa. 

– Usein halut lähtevät oman pään sisältä eli on hyvä pitää myös mieli virkeänä ja hyvänä. Ruokavaliossa kannattaa muistaa hyvät rasvat kalasta, avokadosta, oliiviöljystä, pähkinöistä ja siemenistä. Perusohje tässäkin aiheessa on monipuolinen  ruokavalio ja hyvä ateriarytmi, jolloin verensokeri pysyy tasaisena, Eijaliisa opastaa.

Ruohonjuuren ravintoterapeutti tempaisee hihastaan yllättävän lemmenbuusterin: vehnänalkioöljyn:

Vehnänalkioöljy on hitaasti vaikuttava, monipuolinen ja terveellinen afrodisiakki. Se sisältää runsaasti E-vitamiinia, joka on erityinen hormonivitamiini. 

Koivu suositteleeKI ottamaan vehnänalkioöljyn säännölliseksi osaksi ruokavaliotaaan pidemmäksi aikaa, sillä mahtiöljyn vaikutukset seksihaluihin ilmenevät vasta kuukausien käytön jälkeen. 

– Hyvä ja tuttu piriste seksipuuhiin on kofeiini, joka nostaa vireystilaa nopeasti. Kahvin vaikutus on toki yksilöllistä, hyvin tehoa voi tuoda esimerkiksi espresso, Eijaliisa suosittelee.

Lemmenhetkiin johdattelijoiden kannattaa tietysti muistaa rakkaudella valmistettu ruoka ja kaunis kattaus kynttilöineen – ne tekevät hetkestä erityisen.

hedelmällisyys ja ravitsemus ruohonjuuri

Seksuaalisen halun petraajat

Maca tunnetaan luonnollisena vaihtoehtona “siniselle pillerille”. Maca vaikuttaa hormonaalista energisyyttä lisäävästi kaikilla sukupuolilla. 

– Tutkimusten mukaan maca vaikuttaa piristävästi myös vaihdevuosien tuomaan seksuaaliseen haluttomuuteen. Mainio yhdistelmä on tumman suklaan ja macan liitto herkun muodossa.

Hormonitasapaino on ihmisen terveydelle oleellinen asia, ja sitä tasapainottaa ashwaganda. Se vaikuttaa stressihormoni kortisolin kautta myös sukupuolihormoneihin ja haluihin. Mainio setti lämpimän juoman muodossa on Pukkan latte-aines, jossa kaakaota, ashwagandhaa ja macaaRuohonjuuren ravintoterapeutti opastaa.

Seksuaalista halukkuutta molemmille sukupuolille lisäämään on Superman-tuotteessa: sekoitus monelaisia rohtoja, seleeniä ja sinkkiä, joka mm. ylläpitää testosteronitasoja.

Inkiväärin ainesosat voivat tutkimusten mukaan parantaa verenkiertoa ja lisätä testosteronin tuotantoa. Voit nauttia sitä mm. tuoreena juurena, herkkupaloina  tai kapseleina.

Limakalvot liukkaiksi ja seksi sujumaan!

Valioravinnon Tyrniöljykapselit sisältävät välttämättömiä omega-3 ja -6-rasvahapot sekä omega-9 ja omega7-rasvahappoa. Tuotteen on tutkimusten mukaan todettu auttavan naisten limakalvojen hyvintointia. 

E-vitamiinia voidaan käyttää limakalvojen hoidossa. Aiemmin mainittu vehnänalkoöljy on hyvä lähde kapseleiden tai tippojen ohella.  

Hyvä rasvahapot kalaöljystä hoitavat niin ihon kuin limakalvojenkin hyvinvointia https://www.ruohonjuuri.fi Kasviperäinen omegan lähde taas löytyy Frantsilalta. A-vitamiini edistää limakalvojen hyvinvointia. Ulkoisesti liukuvoiteena voidaan käyttää keittiöstä tuttua kookosöljyä, egyptiläistä ihmesalvaa ja aloe vera -geeliä.

hedelmällisyys ja ravitsemus ruohonjuuri

Apua erektiohaasteisiin

Aminohappo L-arginiini lisää typpioksidin määrää, joka helpottaa erektioita. 

– Muistathan, että aminohapot otetaan tyhjään mahaan ruokailuiden välillä.  Aiemmin mainittu Superman voi tuoda apua myös erektiovaivoihin, samoin ashwagandha, Eijaliisa Koivu kertoo. 

Hedelmällisyyden tueksi

Aina ei toivottua perheenlisäystä kuulu. Miten hedelmällisyyttä voisi tukea? 

– Hedelmällisyydessä tärkeää on kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveelliset elämäntavat. On kuitenkin useita syitä miksi vauvaa ei siitäkään huolimatta kuulu. 

Miehen ja naisen on hyvä ottaa ravintolisiä ennen hedelmöitystä muutaman kuukauden ajan, ravintoterapeuttimme toteaa. 

– Hedelmällisyyttä voi tukea antioksidanteilla, jotka suojaavat siittiöitä, munasoluja ja kohtua. Seleeni suojaa siittiöitä ja munasoluja, vaikuttaen myös sperman laatuun. Muista myös parapähkinät seleenin lähteenä. E-vitamiini on tärkeä hormonivitamiini, hän jatkaa. 

B-vitamiini ja sinkki vaikuttavat hormonitasapainoon. Sinkki on tärkeä siittiöiden muodostukseen ja testosteronitasoihin. Kumpikin sukupuoli voisi hyötyä 30 mg sinkkilisästä ennen hedelmöitystä, Koivu suosittelee.

B12-vitamiini puolestaan auttaa ylläpitämään siittiöiden korkeaa lukumäärää ja vaikuttaa myös solujen jakautumiseen. C-vitamiini taas suojaa siittiöitä ja auttaa niiden liikkuvuuteen. Naiselle foolihappo on tärkeä lisä usean kuukauden ajan ennen toivottua raskautta. 

– Aminohapoista L-arginiini lisää siittiöiden määrää ja liikkuvuutta. Ruoka-aineista mantelit ja saksanpähkinät sisältävät paljon arginiinia.    

Myös L-karnitiini on tärkeää sperman muodostumiselle. 

– Miehet voisivat hyötyä myös ubikinonista  sen siemennesteen laatua parantavan vaikutuksen vuoksi. Omegat vaikuttavat siittiöiden terveyteen ja hyvä kalaöljy takaa riittävän saannin. Molempien sukupuolten on muistettava myös suoliston hyvä kunto, jota voi tukea Saccharomyces Boulardiilla tai maitohappobakteereilla, ravintoterapeutti Koivu lisää. 

LUKUVINKKI:

Sinikka Piippo: Rakkauden rohdot