Happy Food Store valloittaa Ruotsin markkinat yhdessä suomalaisten pientuottajien kanssa

Suomalainen, hyvinvointia tukevien tuotteiden vähittäiskaupan pioneeri Ruohonjuuri avaa pitkään odotetun ensimmäisen myymälänsä Tukholman ydinkeskustaan Sveavägenille vuodenvaihteessa.

Arto Ranta-aho, Bength-Eric Pettersson and Johannes Laine

Happy Food Store -nimellä Ruotsin markkinoille rantautuvan Ruohonjuuren pitkä, 35-vuotinen historia ja vahvat juuret ovat avainasemassa Ruotsin markkinoiden valloituksessa. Elämyksellinen kauppakonsepti on herättänyt jo pitkään kiinnostusta ja ihastusta ulkomaita myöten. Kysyntää on ollut myös Ruotsissa.

“Olemme innoissamme päästessämme yhteistyössä ruotsalaisten kanssa rakentamaan uutta, kansainvälistä brändiä. Happy Food Store avataan Ruotsiin asiakkaidemme toiveiden tuloksena. Helsingin Kampin sekä Turun myymälöissämme vierailleet ruotsalaiset asiakkaat ovat jo vuosien ajan toivoneet myymäläämme Ruotsiin”, hehkuttaa  Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto Ranta-aho.

Happy Food Storen erottaa muista Ruotsin markkinoilla toimivista luomukauppaketjuista elämyksellisyys, laaja valikoima ja asiakaspalvelu. Ketteryys, kyky uudistua ja muuntautua ajan trendien ja asiakkaiden tarpeiden mukaiseksi onkin aina ollut Ruohonjuuren menestyksessä avainasemassa.

Kuten Ruohonjuuri, myös Happy Food Store on rohkea edelläkävijä, joka ei pelkää kyseenalaistaa käytäntöjä. Trendien luojana ja pioneerina Happy Food Store tuo uudet innovaatiot ensimmäisenä markkinoille, kuten Ruohonjuuri on Suomessa tehnyt hyönteisten suhteen.

Ruohonjuuri myymälä

Happy Food Storen kanssa Ruotsiin suuntaa myös joukko suomalaisia pienyrityksiä, joiden suomalaisia tuotteita viedään näin yhdessä maailmalle.

“Laajasta tuotevalikoimastamme jopa 30% on suomalaisia tuotteita, joita Ruotsista ei aiemmin ole saanut. Tuemme näin vahvasti myös suomalaisten pientuottajien kansainvälistymistä”, Happy Food Storen Ruotsin maajohtaja Bength-Eric Pettersson kertoo.

Hyvinkääläisen Flow Kosmetiikan tuotteita on ollut tätä ennen pienimuotoisesti Ruotsin markkinoilla yhden verkkokaupan jälleenmyymänä.

“Happy Food Storen myötä tuotteet pääsevät huomattavasti laajempaan jakeluun – ja kivijalkakaupan ansiosta myös asiakkaiden testattavaksi ja hypisteltäviksi. Ruohonjuuren laajeneminen Ruotsiin olikin meille ilouutinen. Ruohonjuuren kautta olemme Suomessa saaneet runsaasti tunnettuutta ja Ruohonjuuri on auttanut meitä kasvamaan Suomessa. Toivomme, että tämä sama tapahtuu myös Ruotsin markkinoilla”, Flow Kosmetiikan toimitusjohtaja Riitta Jänkälä toivoo.

Frantsilan Luomuyrttitilan markkinointipäällikkö Timo Mantere puolestaan kertoo: “Frantsilasta on mielenkiintoista päästä yhdessä Ruohonjuuren kanssa tarjoamaan suomalaisia, monipuolisia yrttivalmisteita ruotsalaiseille asiakkaille. Uskomme vahvasti siihen, että Ruohonjuuren konsepti, joka on ollut menestys Suomessa, toimii hyvin myös Ruotsissa”.

Myös suomalainen perheyritys Foodin, joka maahantuo ja valmistaa laajan kattauksen erilaisia luomuelintarvikkeita ja superfoodeja, suuntaa Ruotsiin Ruohonjuuren mukana.

“Me Foodinilla olemme erittäin innoissamme siitä, että pääsemme juurikin Ruohonjuuren kanssa laajenemaan naapurimaahamme. Ruohonjuuri on Suomessa alan pioneeri ja tuo varmasti toivotun konseptin Ruotsin markkinoille. Foodin on alallaan ainutlaatuinen brändi, sillä valmistamme itse runsaasti tuotteitamme. Esimerkiksi kaikki raakasuklaat, pähkinä- ja siemenlevitteet, sekä melkeinpä kulttisuosioon noussut kookosmanna ovat kaikki omaa tuotantoamme Jyväskylästä.  Vaikka suurin osa raaka-aineistamme ovatkin kaukaa kotoisin, olemme ylpeitä siitä, että jatkojalostuksella tuotteissamme näkyy ja maistuu myös suomalainen osaaminen”, kertoo markkinointipäällikkö Maria Jalkanen, joka on myös toinen Foodinin omistajista.

Ruohonjuuren kumppanina uuden myymälän kahvilana on suomalainen GreenStreet. GreenStreetin takana on 28-vuotias sarjainnostuja ja unelmoija Johannes Laine. GreenStreet-tuotemerkin alla markkinoidaan Suomessa herkullisia ja terveellisiä raakakakkuja, joita myydään kahviloissa ja päivittäistavarakaupoissa. Kun GreenStreetille tarjoutui mahdollisuus lähteä laajentamaan toimintaa Ruohonjuuren kanssa Ruotsiin, Laine kiinnostui heti. Hän vieraili Tukholmassa Ruohonjuuren omistajien kanssa, vakuuttui myymälän loistavasta sijainnista ja konseptista ja GreenStreet päätti lähteä mukaan Ruohonjuuren kumppaniksi. Ruotsissa kahvila toimii GreenStreetin nimellä Ruohonjuuren myymälän tiloissa tarjoten maukasta vegaanista ruokaa rennolla ja helposti lähestyttävällä otteella.

Happy Food Store on vahvasti monikanavainen kauppa ja kivijalkamyymälän lisäksi myös verkkokauppa avautuu Ruotsissa lähitulevaisuudessa. Digitaalisuus näkyy vahvasti kaikessa toiminnassa, ja Happy Food Store tuleekin näkymään vahvasti Ruotsissa myös sosiaalisessa mediassa. Happy Food Store- nimi Ruotsin markkinoille syntyi ruohonjuurelaisten yhteisen ideoinnin tuloksena.

Lisätietoja:

Arto Ranta-aho, toimitusjohtaja, Ruohonjuuri Oy, p. +358 50 373 0330,  arto.ranta-aho@ruohonjuuri.fi

Bength-Eric Pettersson, Country Manager, Happy Food Store, p.  +46 73 538 2499, bength-eric.pettersson@happyfoodstore.se

Maria Jalkanen, omistaja ja markkinointipäällikkö, Foodin Oy p. +358 44 021 0193,  maria@foodin.fi

Riitta Jänkälä, toimitusjohtaja, vihreä Kosmetiikka Finland Oy, p. +358 40 7384230, riitta.jankala@flowkosmetiikka.fi

Timo Mantere, markkinointipäällikkö, Frantsilan Luomuyrttitila Ky, p. +358 3 343 5500,  timo.mantere@frantsila.fi

http://www.happyfoodstore.se

Facebook

Instagram

Twitter