Fiksuja valintoja pH-tasapainon puolesta!

Emäksisyyttä elimistöön ja hyvää oloa koko keholle! Tässä jutussa perehdymme hyvinvointia tukeviin valintoihin pH-tasapainon vinkkelistä vilkuillen. Asiantuntijanamme toimii Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu.

 

PH-tasapaino

Elimistö pyrkii säätelemään hyvin tarkkaan nesteidensä happamuutta, koska elimistön tietty happo-emästasapaino on edellytyksenä mm. aineenvaihdunnan tehokkaalle toiminnalle. Kroppaan tuppaa happamuutta tuuppaamaan etenkin proteiinipitoinen ravinto ja liian vähäinen liikunta. Happamuus heikentää fyysistä suorituskykyä ja hankaloittaa painonhallintaa.

Elimistön tärkein happamuuden puskurijärjestelmä on bikarbonaattisysteemi. Bikarbonaatit ehkäisevät mm. luutiheyden vähentymistä, lihaskatoa sekä poistavat sidekudokseen varastoituneen hapon.

Happamat aineet kertyvät elimistön nesteisiin ja rasvasoluihin, joka voi johtaa rasvasolujen turpoamiseen ja rasvan kertymiseen elimistöön. Ensimmäisiä liikahappamuuden oireita ovatkin jäsenissä tuntuva jäykkyys ja kipu sekä naisilla selluliitin kertyminen. Happamuus voi olla merkittävä tekijä ylipainossa, sillä keho käyttää rasvaa suojana happoja vastaan.

Oletko hapan? Aika moni on!

Hapan tahtoo harva olla (ainakaan tietoisesti) ja siksi monet hyvinvoinnistaan huolehtivat pyrkivätkin emäksisöimään elimistöään paitsi runsaasti kasviksia sisältävää ruokaa popsimalla myös viherjauheiden ja emäslisien avulla. Myös useat aktiivisesti liikuntaa harrastavat ja urheilevat kokevat hyötyvänsä emäksisen ravintolisän käytöstä, koska emäsbuusteri edistää maitohappojen poistumista kehosta, nopeuttaa palautumista sekä parantaa suorituskykyä happamien aineiden poistuessa nopeammin lihaksista.

Mitä eväitä ravintoterapeutti tahtoisi antaa matkalle kohti emäksisempää elämää? Mitä kannattaisi huomioida?

Jopa pienetkin muutokset pH:ssa voivat olla vahingollisia, varsinkin jos tilaa jatkuu pitkään. Voidaan puhua piilevästä asidoosista, jonka syynä on mm. nykyaikainen ruokavalio, joka ei sisällä tarpeeksi emäksisiä kivennäisaineita sisältäviä hedelmiä ja vihanneksia. Ruokavalio on muuttunut nopeasti eivätkä ravitsemustarpeet ja nykyinen ruokavalio vastaa toisiaan. Monien kehot ovatkin ylihapettuneita, Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu pohjustaa.

Ylihapettumista aiheuttavat ravinnon laadun heikentymisen lisäksi huonontuneet ruokailutottumukset, ilmansaasteet, ympäristön kemikaalit, sokeri ja valkojauhotuotteet, huonot rasvat, virvoitusjuomat, nautintoaineet ja lääkkeet.

Myös liian vähäinen liikunta happamoittaa kehoa. Välillä olisikin hyväksi hikoilla kunnolla saadakseen kuona-aineet liikkeelle kehosta. On hyvä kuitenkin muistaa, että liiallinen liikunta aiheuttaa maitohappoa ja kuormittaa monella muullakin tavalla kehoa. Valitettavasti myös stressi lisää kehon happamuutta, kun taas rentoutuminen ja hiljaisuus tuottavat kroppaan emästä, Koivu opastaa.

Selluliitti on aineenvaihdunnallinen ongelma, jota täytyy hoitaa sidekudosten hyvinvoinnin ja aineenvaihdunnan kautta. Liian hapan ravinto ja ylipaino saavat rasvasolut turpoamaan ja jumittumaan sidekudoksiin. Hormonitoiminnasta johtuen naisilla rasvasolut turpoavat ylöspäin ja selluliitti onkin yleensä naisten ongelma. Happokuormitus vähentää myös elastisuutta Kannattaa siis tehdä korjaus ruokavalioon, ottaa tasapainottava tuote käyttöön ja tehdä kuivaharjausta selluliittiä esiintyviin kohtiin, Ruohonjuuren ravintoterapeutti kertoo.

Eijaliisa Koivu kannustaa myös kulauttelemaan runsaasti vettä aterioiden väleissä. Aterian yhteydessä kitaan ei kannata kuitenkaan kovasti nesteitä kippailla, koska vesi laimentaa ruoansulatusentsyymejä ja ruoansulatukselle välttämätöntä suolahappoa.

Kahvin kanssa on hyvä juoda lasillinen vettä, jolloin kahvin keräämät hapot poistuvat helpommin, Eijaliisa vinkkaa.
Niin pH-tasapainon kuin muunkin terveyden tueksi kannattaa popsikella kosolti kasviksia ja muistaa rauhoittaa ruokailuhetket miellyttäväksi ja kiireettömiksi. Koska vatsalla ei tunnetusti ole hampaita, ruoka kannattaa pureskella huolellisesti.

PH-tasapaino

Tuotteita pH-tasapainon tueksi

Ruohonjuuresta löytyy varsin kattavan viherjauherepertuaarin lisäksi muitakin tuotteita avuksi emäksisyydestään huolehtiville.

PH Pascoe -jauhe toimii kuten elimistön luonnollinen bikarbonaatti ja se vaikuttaa edullisesti moniin elimistön toimintoihin, ravintoterapeuttimme suosittelee.

Luomulaatuinen samea omenasiideri tai -viinietikka toimii hyvin elimistöä emäksisöivänä juomana.Vaikka se maistuu happamalta, hapetuttuaan elimistössä se vapauttaa elimistöön neutralisoivia emäksisiä aineita. Nauti omenaviinietikkaa salaattikastikkeena tai aamuisin lisäämällä vesilasiin teelusikallinen omenasiiderietikkaa. Hampaiden kiilteen säilyttämiseksi suositellaan nautittavan pillillä, Koivu opastaa.

Emäksinen tattari-hirssipuuro on mitä mainion pH:n tasapainottaja. Gluteeniton ja vegaaninen tuote sopii kaikille, ja minua ilahduttaa erityisesti se ettei puurossa ole sokeria vaan ainoastaan viljoja, hedelmiä, siemeniä ja mantelia.

Jos oikein innostuu aiheesta, voi hankkia pH -liuskoja joilla voi mittailla niin virtsan, syljen tai vaikka kylpyveden pH:n ennen ja jälkeen kylvyn, Eijaliisa kannustaa.

Ulkoiseen käyttöön kehoa puhdistamaan ja ihoa heleyttämään suosittelen emäksistä mineraalisuolaa. Myös kuivaharjaukseen löytyy välineet ja ohjeet Ruohonjuuresta.

Trendikkääksikin kivunnut kuivakuppaus ei imukuppihieronta on myös tehokas tapa vähentää selluliittiä.

Happamuuden haitat ja niiden voittaminen

Liika happamuus voi aiheuttaa mm. närästystä, ruoansulatus- ja suolisto-ongelmia, nivelongelmia, kihtiä, osteoporoosia, reumaa, autoimmuunisauírauksia ja selluliittiä. Kannattaakin miettiä, olisiko katsaus omaan ruokavalioon ja happotasapainoon paikallaan, jos edellä mainittuja vaivoja esiintyy. Usein vaivat ovat monen osa-alueen summa, jolloin ainakin tämä osuus on kohtuuhelposti korjattavissa.

Keho tarvitsee sopivassa suhteessa sekä happamia että emäksisiä ruoka-aineita. Terveyden kannalta olisi kuitenkin hyvä kuitenkin on välttää suuressa määrin happamuutta lisääviä ruokia, kuten pitkälle prosessoitua ja roskaruokaa sekä lihaa, kahvia, leivonnaisia ja virvoitusjuomia.

Runsaasti emästä tuottavia raaka-aineita taas ovat esimerkiksi juurekset, vihreät vihannekset, vihannes-juuresmehut, idut, oraat ja versot.

Kiinnitä siis huomiota ruokiin, joita ostoskoriisi keräät. Onneksi kaupoissa HeVi-osastot ovat ensimmäisinä eli aloita ostoskorin täyttäminen reilulla kädellä heti sisään saavuttuasi, Eijaliisa yllyttää.

Ajoittain tehokuuri happamuudenpoistotuotteella ja kuivaharjauksella olisi varmastikin paikallaan monille. Muista myös mieleinen liikunta kohtuullisissa rajoissa, ja nauti raikkaasta ulkoilmasta ja luonnon rauhasta, Koivu kannustaa.