Biohakkeroinnin keinoin ketoosiin!

Biohakkerin käsikirjan tekijöinäkin kunnostautuneet Olli Sovijärvi ja Teemu Arina kirjoittivat jokin aikaa sitten sangen mainion Biohakkerin ketoosioppaan, josta löytyy paljon vinkkejä ja tietoa ketogeenisesta ruokavaliosta kiinnostuneille.

 

biohakkerin ketoosiopas

Viime aikoina suurta suosiota saavuttanut ketogeeninen ruokavalio ei ole mikään viime hetken villitys vaan sen juuret juontavat 1900-alkumetreille asti. Viime vuosisadan alussa ketogeenista ruokavaliota käytettiin sairaaloissa hoitokeinona mm. epilepsiaa sairastaville.

Tuon ruokavalion noudattamisesta on havaittu saatavan hyötyä myös aineenvaihdunnallisista haasteista ja neurologisista sairauksista kärsivien hoidossa. Eniten “pöhinää” ketogeeninen ruokavalio on viime aikoina aiheuttanut rasva-aineenvaihdunnan tehokkaan aktivoinnin ja hyvien painonhallintatulosten vuoksi.

Miten päästään ketoosiin?

Ketoosi on aineenvaihdunnallinen tila, jossa keho käyttää pääasiallisena energianlähteenään glukoosin sijaan ketoaineita.

Kroppa livahtaa ketoosiin, kun hiilihydraatteja pistellään poskeen usean päivän ajalle alle 50 grammaa vuorokaudessa. Ketoosiin voidaan keikahtaa myös erittäin niukkaenergistä ruokavaliota noudattamalla, jolloin energiansaanti jää kokonaisuudessaan vuorokaudessa alle 800 kalorin.

Ketoositilan kehittymistä voi nopeuttaa nauttimalla MCT-öljyä tai MCT-jauhetta, jotka keho pystyy hyödyntämään energiaksi siinä silmänräpäyksessä. Ketoositilan kehkeytymistä voi buustata myös pätkäpaaston tai kovatahtisen / pitkäkestoisen liikunnan avulla.

Kaikkein nopein (vaikkakin tahdonvoimaa ja sisua vaativa) keino ketoositilan saavuttamiseksi on 3-4 vuorokautta kestävä nestepaasto, jonka jälkeen kroppa on taatusti ketoosissa. 

Keinoja ketoosin nopeuttamiseksi

  1. Jätä kaikki viljatuotteet pois ruokavaliostasi jo ennen ketodieetin aloittamista. Korvaa viljat marjoilla, kasviksilla ja hedelmillä.
  2. Ketogeeniselle siirryttyäsi rajoita 2-3 viikon ajan hiilihydraattien määrä alle 50 grammaan päivässä
  3. Nauti laadukasta rasvaa aiempaa enemmän: avokado-, oliivi-, kookos- ja hamppuöljyt ovat ketoilijan kavereita.
  4. Juo runsaasti nesteitä ja lisää laadukasta suolaa ruokiisi. Voit myös hyödyntää elektrolyyttijauheta.

Ketoosin terveyshyödyt

Ketogeenisen ruokavalion hyödyt ovat yksilölliset – selvähän se! Tutkitusti ketoosin on huomattu olevan tehokas keino liikakilojen karkoituksessa ja epilepsian hoidossa. Ketogeeninen ruokavalio tekee “taikojaan” myös solutasolla avitellen mitokondrioiden toimintaa ja vähentäen hapetusstressiä.

Ketoosi saattaa myös vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin tai 2 tyypin diabetekseen – ja joitain ihmisiä ketogeeninen ruokavalio on jeesinyt myös aknen hoidossa.

Jos kiinnostuit, lue ketogeenisestä ruokavaliosta lisää Biohakkerin ketoosioppaasta. Se on tiivis ja seikkaperäinen tietopaketti ketoosista mittaamisineen ja ruokavalionkoostamisohjeineen kaikkineen!

Biohakkerin ketoosioppaan voi ladata ilmaiseksi E-kirjana tästä:

https://landing.biohakkerit.fi/ketokirja