Ayurveda ja vuodenajat : TALVI

Monien muiden asioiden muassa myös vuodenaikojen vaihtelu vaikuttaa hyvinvointiimme, jonka tukemiseen tarvitaan eri keinoja eri aikoina. Etenkin vuodenaikojen taitekohdissa niin terveysrutiineihinsa kuin ihonhoito tapoihinsa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja olla valmiina muovaamaan niitä kunkin vuodenajan olosuhteiden mukaan.

Vuodenaikojen taitekohdissa terveyteen sekä ihonhoitoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja olla valmiina muovaamaan niitä kunkin vuodenajan mukaan.

Ayurvedan perusperiaate on simppeli: vastakkainen ominaisuus tasapainottaa kun taas samanlainen ominaisuus lisää epätasapainoa. Koska tavoitteena on kehon, mielen ja sielun tasapaino, sopeutetaan ruokavaliota ja elämäntapoja myös vuodenaikojen mukaan. Talvella kehoa ja mieltä pyritään lämmittämään ja kesän kuumuudessa fokus on viilentämisessä.

Talvi on majesteettinen vuodenaika, jonka olosuhteisiin tulee meidän toimemme sopeuttaa. Talvi on vata-vuodenaika: kylmä, kuiva ja karhea. Vata-doshalle tyypillisiä oireita (kuten palelua, ihon kuivumista, ahdistuneisuutta, unipulmia tai ummetusta) voi etenkin talvisaikaan esiintyä muillakin kehotyypeillä. Näiltä välttyäkseen elämäänsä tulee muovata talven vaateiden mukaan. Terveelliset ja rauhalliset rutiinit tekevät eetvarttia!

 Talvella kosteuttavia ruoka-aineita syödään enemmän: pähkinöitä puputetaan, öljyistä nautitaan ja avokadojakin popsitaan. Myös ihoa öljytään ja lämmöstä nautitaan erityisesti vastapainona talven kylmyydelle. 

Talvella luonto lepää ja säästää voimiaan – näin on hyvä tehdä mahdollisuuksien mukaan myös ihmisen. Kylmillä keleillä moni tunteekin luontaista houkutusta vetäytyä sohvannurkkaan teekupposen kanssa ja hyvä niin! Jos väsymystä siis pukkaa, lepää toki! Talvella moni tarvitsee myös enemmän yöunta.

Talvisten harrasteiden olisi hyvä olla verkkaisia ja rauhallisia. Esimerkiksi lukeminen, yin-jooga ja rauhalliset hiihto- tai kävelylenkit metsiköissä ovat talvista toimintaa parhaimmillaan!

Kylmien kelien vastapainoksi keho kaipaa lämpöä, jota voi itseensä ammentaa esimerkiksi saunomisen, jalkakylpyjen tai lämpimien, mausteisten juomien muodossa. Talvella ruokiinkin kannattaa nakata enemmän ryyditystä: kurkumalla, inkiväärillä, kardemummalla, chilillä ja kanelilla maustetut murkinat saavat veren kiertämään ja ruuansulatuksenkin hyrräämään tyytyväisenä. Talven viimat vetävät joskus vastustuskyvyn alavireeseen, jonka vuoksi immuniteetilleen kannattaa tarjota riittävästi tukea esimerkiksi C-vitamiinirikasta amlaa ja muita vahvistavia ravintolisiä nauttimalla.

Talvinen ihonhoito pitää sisällään kosteutus- ja ravitsemisrutiineita. Eniten iloa iholle tarjoaa seesamöljyllä tehty hieronta, joka hoitaa tehokkaasti kuivaa ja paleluun taipuvaista ihoa.

LUKUVINKKI:  Pohjoista ayurvedaa -kirja kertoo kuinka Intialaisen lääketieteen oppeja sovelletaan pohjoisen ilmastoon ja luontoon.