Ayurveda ja vuodenajat – KESÄ

Ayurveda tarkoittaa sananmukaisesti elämän (ayur) tiedettä (veda). Maailman vanhimmaksi lääketieteelliseksi järjestelmäksikin usein mainittu ayurveda saattaa hyvinkin tuoda kaivattua apua myös moniin nykyihmisen vitsauksiin. Myös kesäkauden moninaisiin haasteisiin löytyy hyviä kotikonsteja terveyden edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn keskittyneestä ayurvedasta.

Vuodenaikojen vaihtelu vaikuttaa hyvinvointiimme ja myös kesäkauden moninaisiin haasteisiin löytyy hyviä kotikonsteja terveyden edistämiseen ayurvedasta.

Monien muiden asioiden muassa myös vuodenaikojen vaihtelu vaikuttaa hyvinvointiimme, jonka tukemiseen tarvitaan eri keinoja eri aikoina. Etenkin vuodenaikojen taitekohdissa niin terveysrutiineihinsa kuin ihonhoitotapoihinsa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja olla valmiina muovaamaan niitä kunkin vuodenajan olosuhteiden mukaan.

Ayurvedan perusperiaate on simppeli: vastakkainen ominaisuus tasapainottaa kun taas samanlainen ominaisuus lisää epätasapainoa. Koska tavoitteena on kehon, mielen ja sielun tasapaino, sopeutetaan ruokavaliota ja elämäntapoja myös vuodenaikojen mukaan. Talvella kehoa ja mieltä pyritään lämmittämään ja kesän kuumuudessa fokus on viilentämisessä.

Kesä on pitta-vuodenaika – vaikkakaan Suomen kesä ei yleensä tulisimpia tai kuumimpia puoliaan näytäkään. Jos hellettä kuitenkin pukkaa, saattaa pitta-oireita esiintyä kaikilla kehotyypeillä. Hiki on pinnassa, kroppaa kuumottaa, tulehduksia ilmaantuu ja olo on ärtynyt. Tällöin paukut pistetään kehon viilentämiselle; vilvoittavat suihkut, pulahdukset luonnonvesissä sekä viilentävät ruuat vievät kehosta pois liiallista kuumuutta. 

Oivallisia kesäherkkuja ovat esimerkiksi kurkku, mansikat ja melonit. Kesällä kannattaakin ottaa ilo irti tuoreista vihanneksista ja makoisista marjoistamme! Metsään kannattaa livahtaa vadelmien ja mustikoiden kypsyttyä noita mahtimarjoja pyytämään – ei ottamaan tai rohmuamaan vaan nöyrästi pyytämään. Myös villivihannesten koko kirjo odottelee noukkijoitaan. Kehoa kuumentavien mausteiden käyttöä kannattaa kesällä rajoittaa ja rasvojenkin nautiskelun voi jättää vähemmälle.

Ayurveda ja vuodenajat - KESÄ

Selvää on, että kesän lämmössä tulee huolehtia runsaasta nesteytyksestä. Kookosvesi on oivallinen kulauteltava, joka viilentää kehoa ja tarjoaa elämyksen myös makunystyröille.

Kesän lämmössä luontomme kukoistaa ja tarjoaa meille parasta antiaan. Ilmankosteus on kaikista vuodenajoista ihanteellisin.

Moni kokee kesän olevan elämänsä parasta aikaa. Suomen kesä on valoisa – vuorokaudenajasta riippumatta ja moni tarvitseekin kesällä tavallista vähemmän unta. Valoisat kesäyöt saattavat aiheuttaa haasteita etenkin vata-kehotyypin ihmisille, joiden olisi hyvinvointinsa vuoksi kuitenkin muistettava huolehtia säännöllisestä elämänrytmistä – valvomishoukutuksista huolimatta.

 Valo ja lämpö saavat ihmiset elinvoimaiseksi, iloisiksi ja jaksaviksi. Energisyyspuuskissa pöhistessäänkin on hyvä muistaa riittävä lepo; akkujen lataminen syksyn ja talven varalle. 

Jos helle hehkuttelee oikein olan takaa, kannattaa lepohetki mahdollisuuksien mukaan ajoittaa päivän kuumimmalle ajalle. Liialta porotukselta kannattaa suojautua vaatetuksella, varjossa oleilulla ja luonnonkosmetiikkalaatuisilla aurinkovoiteilla. 

Vuodenaikojen vaihtelu vaikuttaa hyvinvointiimme ja myös kesäkauden moninaisiin haasteisiin löytyy hyviä kotikonsteja terveyden edistämiseen ayurvedasta.

Kehoaan voi viilentää myös kookosöljyhieronnalla. Erityisen vilvoittava siitä tulee, jos kookosöljyn joukkoon ropsauttaa pari tippaa eteeristä piparminttuöljyä.

Kesä voi aiheuttaa myös silmäoireita (punoitusta, kuivumista ja polttelun tunnetta) kuumuuden poistuessa kehosta silmien kautta. Tähän avun tuo sekä sisäisesti että ulkoisesti käytetty ruusuvesi, josta voi tehdä myös silmähauteita: kastele vanulaput ruusuvedessä ja asettele ne silmäluomiesi päälle. Makaa selälläsi ruusuvesilaputettuna vartin verran ja hengittele syvään.

 

LUKUVINKKI: Gummerus: Pohjoista Ayurvedaa keholle mielelle ja iholle