Avocado: Rasvapallona luoksesi pompin!

Huikasevan herkullinen ja ravitseva avokado on varsinainen terveyspommi! Runsaasti hyvää rasvaa sisältävä avokado taipuu moneksi.

Hyvälaatuisen rasvan lisäksi se sisältää runsaasti verenpainetta alentavaa kaliumia. Avokadon kalium suojaa samalla sydäntä ja verisuonia. Journal of the American Heart Association:in tutkimuksessa on todettu avokadon hyvien rasvojen auttavan alentamaan kolesterolia ja pärjäämään paremmin myös vyötärölihavuuden kanssa.

Koska avokadon sisältämät, laadukkaat rasvat auttavat siis madaltamaan huonoa kolesterolia ja nostamaan hyvää, auttaa avokado myös sydänterveyden saralla. Näiden avujen lisäksi avokado suorastaan tursuaa antioksidantteja, jotka taistelevat Sinun puolellasi, ikääntymisen merkkejä vastaan. Avokadon vihreän kuoren alta löytyy myös lähes kahtakymmentä vitamiinia ja mineraalia.

Avokadon hyvää rasvaa on turha pelätä!

Yksi keskikokoinen avokado sisältää noin 22 grammaa rasvaa. Jotkut karttelevatkin tuota vihreää voimanpesää sen korkean rasvapitoisuuden ja kohtalaisen suuren kalorimäärän vuoksi. Mutta turhaan: ihminen tarvitsee hyvää rasvaa mm. aivotoiminnan, lihasten, nivelten ja sydämenkin tarveyden ylläpitämiseksi.

Kilojen karkottajia ilahduttaa vihi siitä, että avokado auttaa pitämään painon kurissa. Avokadon antioksidanttirikkaus sekä tulehduksia hillitsevät vaikutukset edistävät painonhallintaa. Pulleutumista avokado hillitsee myös siksi, että sen sisältämä tyydyttymätön rasva tehostaa kylläisyydentunnetta hidastamalla vatsalaukun tyhjenemistä. On tutkittua, että kun ateria rikastetaan yhdellä avokadolla, pitenee kylläisyyden tunne jopa viiden tunnin ajaksi. Kun olo on kylläinen, ei tule ahdetuksi kupuunsa liikaa ja turhia kaloreita.

Avokado auttaa muiden ruokien ravintoaineita imeytymään

Kun avokadoa lisätään aterialle, kylläisyysvaikutus ja ravintorikkaus siis paranevat. Tämän lisäksi avokado auttaa kroppaa käyttämään hyödykseen muiden ruoka-aineiden sisältämät antioksidantit paremmin. Ohiossa on tutkittu, että kun salaatteja tai salsaa ryyditetään avokadolla, karoteenit imeytyvät jopa 13 kertaa paremmin kuin ilman avokadolisää. Toisen tutkimuksen mukaan A-vitamiinin imeytyminen paranee, kun avokadoa nautitaan yhdessä tomaattikastikkeen tai porkkanoiden kanssa.

Avokado-mousse on herkku, joka sallittuna nautintona on saanut monet hurmaantumaan. Nappaa resepti hyödyksesi tästä!

Suklainen avokado-mousse

1 iso luomuavokado (kypsä)
1 dl raakakaakaojauhetta
10-12 kpl kivettömiä taateleita kuivattuna
2,5 dl cashew-pähkinöitä
vettä tai mantelimaitoa

Liota taateleita ja cashew-pähkinöitä vedessä muutaman tunnin ajan – tai mieluummin vaikka yön yli, jotta ne pehmenevät ja pähkinöiden entsyyminestäjät häviävät. Huuhtaise ne ja purista vielä liika vesi pois. Soseuta sitten ihan kaikki ainekset tasaiseksi massaksi tehosekoittimessa (tai tehokkaan sauvasekoittimen avulla) ja lorauta joukkoon vettä tai mantelimaitoa niin paljon, että moussen paksuus on sopiva. Tarkasta maku ja buustaa moussea lisäannoksella raakakaakaojauhetta, jos tahdot lopputuloksesta vieläkin suklaisemman.
Laita herkku jääkaappiin tekeytymään vähintään puolen tunnin ajaksi – ja nauti sitten hyvällä mielellä!