Apua stressiin ashwagandhasta!

Superfoodeista tehtyjen herkkujen nauttiminen voi olla makoisan hetken lisäksi niin kehon kuin mielenkin terveyttä edistävä teko.

Esimerkiksi erilaisiin juomiin käytettävää Ashwagandha-yrtin (Withania somnifera) juurta on hyödynnetty kautta aikojen stressinhallinnassa. Tämä ”Intian ginsenginä” tunnettu kasvi on ollut yksi tärkeimmistä yrteistä intialaisille satojen vuosien ajan.

Aswagandhaa pidetään adaptogeeninä, jonka uskotaan stressistä palauttamisen lisäksi kasvattavan fyysistä ja henkistä suorituskykyä sekä vahvistavan vastustuskykyä. Ashwagandha on myös yksi maailman kuuluisimmista afrodisiakeista eli lemmenrohdoskasveista.

Sitä suositellaan myös ikäihmisille mielen suorituskyvyn lisäämiseksi, erityisesti tukemaan muistin normaalia toimintaa. Jos taas olet keskellä elämänmuutostilannetta, ashwagandha voi auttaa sinua rauhoittamalla hermostoa.

Kun stressiä helpottavan ashwagandhan huipputerveelliseen raakakaakaohon ja kermaiseen kookosöljyyn syntyy mieltä ja kieltä hellivä herkku:

Kermainen stressinhelpotuskaakao

(2 annosta)

1 dl raakakaakaomassaa

4 dl kuumaa vettä

3 rkl koivusokeria

2 rkl kookosöljyä

1 rkl ashwagandhaa

Lisäksi halutessasi kookoskermaa kermavaahdoksi.

OHJE: Keitä vesi kiehuvaksi ja laita tehosekoittimeen kaikkien aineksien kanssa. Pyöräytä juomaa tehosekoittimessa, kunnes kaikki ainekset ovat liuenneet höyryäväksi kaakaoksi. Maista ja lisää makeutusta tarpeen mukaan. Jos sinulla ei ole tehosekoitinta, voit vispata ainekset kattilassa sekaisin, kunhan lämpö pysyy.

Jos haluat päälle terveellisemmän kermavaahtokuorrutteen, vispaa paksua kookoskermaa, josta olet valuttanut ylimääräisen nesteen pois, kuohkeaksi vaahdoksi. Makeuta vaahto halutessasi koivusokerilla.

Kaada kuppeihin ja nauti!

Teksti ja resepti: Hanna Jormanainen