Aminohapot pähkinänkuoressa

Aminohapot ovat proteiinien rakenneosia - ja ihmiselle aivan välttämättömiä.

Aminohapot

Popsimamme proteiinit pilkkoutuvat aminohapoiksi suolistossa, josta keho ottaa ne käyttöönsä uusien valkuaisaineiden rakennuspalikoiksi. Tärkeitä aminohappoja on peräti 20, joista kehomme tuottaa yhtätoista erilaista sorttia. Loppuja yhdeksää välttämätöntä aminohappoa (histidiini, isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini, fenyylialaniini, treoniini, tryptofaani ja valiini) on siis saatava ravinnosta, koska kroppa ei niitä itsestään kykene muodostamaa. Myös siksi monipuolinen, proteiinipitoinen murkina on välttämätöntä hyvinvoinnillemme. Oivallisia kasviproteiininlähteitä esimerkiksi pavut, linssit, siemenet, pähkinät ja tofu. Eläinperäistä proteiinia puolestaan on kosolti lihassa, kalassa, kananmunassa ja maitotuotteissa.

Proteiinit touhuavat  kehossa mm. solujen ja luuston huolto- ja rakennustehtävissä. Esimerkiksi toipilaat ja leikkauspotilaat tarvitsevat erityisesti proteiinia parantuakseen.
Yksittäisiä aminohappoja voidaan käyttää tietyissä tilanteissa joitain vaivoja helpottamaan.
Aminohapoista voi hyvinkin olla isoakin apua esimerkiksi mielen vaivojen ja addiktioidenkin hoidossa. Opastusta itselle sopivien aminohappojen käyttöön saa esimerkiksi ravintoterapeuteilta ja muilta ammattilaisilta.

Ravitsemuksellinen kokonaisuus ja aminohappojen tasapaino on tärkeää hyvinvointia edistettäessä. Yhtä ja samaa aminohappoa ei kannata käyttää pitkiä aikoja vaan aminohappolisillä mielummin hoidetaan hetkittäisiä epätasapainotiloja. Tärkeää on luonnollisestikin kiinnittää huomiota riittävään ja hyvälaatuisten proteiinien saantiin ravinnosta. 

Toisinaan tarpeellisia aminohappolisiä voivat olla esimerkiksi:

  • L-Teaniini ahdistusta lievittämään ja henkiseen vireystilaan sekä PMS-oireita helpottamaan. L-teaniini lisää aivoissa niin dopamiinin kuin serotoniininkin pitoisuuksia ja siksi se voikin buustata muistia ja oppimista. L-teaniinin on myös todettu voivan hillitä kuukautisia edeltäviä sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita. 
  • L-Tryptofaani on serotoniinin ja melatoniinin esiaste eli mm. mielialaa rauhoittamaan ja unta parantamaan. Siitä voi myös saada apua allergisiin oireisiin kuten nuhaan. Myös fibromyalgiapotilaat voivat hyötyä tryptofaanista. 
  • Asetyyli L-karnitiini (ALC) sopii apuriksi sydäntä vahvistamaan ja vanhuksille aivotoimintaa tukemaan. Karnitiini lisää rasvahappojen (sydänlihaksen parhain energialähde) muuntumista energiaksi ja alentaa kolesteroli- ja triglyseriditasoja parantaen HDL- ja LDL-kolesterolien suhdetta. 
  • L-lysiiniä käytetään vastustuskyvyn vahvistamiseen sekä avuksi herpekseen ja ruusufinniin. Lysiini nopeuttaa tutkitusti toipumista herpesinfektiosta ja sen on huomattu myös estävän sen uusiutumista. 
  • L-Glutamiini on suoliston ylin ystävä. Glutamiini on suoliepiteelin tärkeimpiä rakenneosia ja siksi L-Glutamiini saattaa tuoda hyvinkin tehokasta apua esimerkiksi vuotavan suolen oireyhtymästä kärsiville. Glutamiini on myös oivallinen energianlähde aivoille ja isoksi avuksi lihasvaurioiden korjaamisessa etenkin rankasti. 
  • 5-HTP mielialaa kohentamaan ja unettomuuteen. 5-HTP nostaa aivojen serotoniinitasoja ja tuo siksi mukanaan hyvää mieltä. 5-HTP muuttuu tehokkaasti aivoissa serotoniiniksi, jonka vuoksi se myös rauhoittaa mieltä ja vähentää ahdistusta. 5-HTP:tä käytetään myös käytöshäiriöitä lievittämään ja siitä onkin saatu apua mm. pakkotoimintojen, aggressiivisen käytöksen tai syömishäiriöiden helpottamisessa. 
  • L-Arginiini on oiva apuri lihastreenin tueksi, miehille hedelmättömyyteen ja impotenssiin. L-Arginiinia käytetään myös maksan suojaksi ja avuksi haavojen paranemiseen.  Arginiinin on havaittu myös lisäävän siittiöiden määrää ja niiden liikkuvuutta sekä lisäävän typpioksidin määrää, joka puolestaan helpottaa erektiota. 
  • L-Kysteiiniä käytetään yleisimmin maksan toimintaa tukemaan ja puhdistuskuureja tehostamaan. 
  • L-Fenyylialaniini on apua alakulon ja kiputilojen hoitamiseen sekä auttaa pienentämään liiallista ruokahalua. 
  • N-asetyyli-kysteiini (NAC) on maksaa suojaava ja raskasmetalleja sitova aminihappo, jota suositellaan esimerkiksi homeelle altistuneille. Flunssan kourissa kiemurrellessa NAC irrottaa limaa tehokakasti.

VINKKI: Yksittäiset aminohapot kannattaa ottaa aina tyhjään vatsaan, ruokailujen välillä. Silloin aminohapot imeytyvät parhaiten. Osaa aminohapoista ei tutkimusten puutteellisuuden vuoksi suositella raskaana oleville ja imettäville. 5-HTP:tä tai L-Tryptofaania ei tule käyttää yhdessä mielialalääkkeiden kanssa. Myös Marevan-lääkitys myös useissa este aminohappojen käytölle.  

Muistathan, että aminohappovalmisteiden lisäksi Ruohonjuuresta löytyy varsin kattava kimara laadukkaita proteiinijauheita, jotka toimivat hyvinä apureina silloin, kun halutaan taata riittävä proteiinien saanti.