Äitiyspakkaus muuttumassa tuotteiltaan vastuullisemmaksi –Ruohonjuuri kiittää Finnwatchia ja Kelaa eettisestä uroteosta

Äitiyspakkauksen tuotteet ovat muuttumassa vastuullisemmaksi. Ne ajat, jolloin hyvinvointia on rakennettu kehittyvien maiden kustannuksella, ovat toivottavasti pian takanapäin. Me Ruohonjuuressa uskomme, että maailmasta tulee parempi paikka yhteisvoimin ponnistellen.
Äitiyspakkaus muuttumassa tuotteiltaan vastuullisemmaksi –Ruohonjuuri kiittää Finnwatchia ja Kelaa eettisestä uroteosta

Finnwatchin juuri julkistaman raportin mukaan äitiyspakkauksen tuotteiden taustalla on useita työelämän oikeuksien loukkauksia. Suurin osa äitiyspakkauksen tuotteista tuotetaan halpatyömaissa, koska Kelan kilpailutuskriteerit korostavat halvinta hintaa vastuullisuuden sijasta.

Finnwatchin mukaan Kela on tähän asti lähes kokonaan sivuuttanut vastuullisuuskysymykset kilpailutuksessaan.

Parempaan päin ollaan kuitenkin menossa: Finnwatchin kannustamana Kela on lisännyt vastuullisuusvaatimuksia vuoden 2020 äitiyspakkauksen kilpailutukseen. Mielestämme on loistavaa, että tulevaisuudessa suomalaiset perheet saavat sosiaalisesti ja ekologisesti vastuullisemman äitiyspakkauksen.

Vastuulliseksi trimmattu äitiyspakkaus kirkastaa Suomen maabrändiä

Äitiyspakkaus on suomalainen keksintö, josta ollaan syystäkin ylpeitä. Koska yhteiskuntana Suomi kuuluu maailman rikkaimpiin, on meillä varmasti varaa valita niin, ettei suomalaisia perheitä tukemalla riistetä muita.

Kun äitiyspakkaus on saatu trimmatuksi vastuullisuudenkin osalta kuntoon, on se mallikelpoinen vientivaltti ja oivallinen osanen Suomen maabrändin kirkastamisessa maailmalla.

Kuten hyvin tiedetään, halvalla on hintansa. Alati vaihtuvien mallistojen, ahkeran markkinoinnin ja tekstiilien hintojen halpenemisen tuloksena maailmassa ostetaan 80 miljardia uutta vaatekappaletta vuosittain. Itsestään selvää on, että halvoilla vaatteilla on kallis hinta, jonka pulittaa ympäristö ja kestämättömissä olosuhteissa muotiluomuksia ompelevat, kehittyvien maiden työntekijät.

Vaikka äitiyspakkaus ei tokikaan ole maailman tekstiilituotannon suurin ongelma, voi sillä olla isokin merkitys suunnannäyttäjänä. Ruohonjuuressa ollaankin ylpeitä sekä Finnwatchista että Kelasta, jotka yhteistyössä ovat luomassa äitiyspakkauksesta vastuullisempaa.

Ilmastonmuutos on saanut ihmiset ymmärtämään sen, että ihmiskunta on suurien haasteiden edessä ja että näistä haasteista selviämme vain yhteistyöllä. Pohjoisen ihmisten valinnat vaikuttavat etelän ihmisten elämään ja toisinpäin. Ne ajat, jolloin hyvinvointia on rakennettu kehittyvien maiden kustannuksella, ovat toivottavasti pian takanapäin. Vastakkainasettelujen aika on ohi - ja vastuullisuuden päivät keskuudessamme.

 

Lisätietoa:

Johanna Koskinen, markkinointipäällikkö, Ruohonjuuri Oy, johanna.koskinen@ruohonjuuri.fi, p. 050-337 0072

https://www.ruohonjuuri.fi