Buustaa kollageenintuotantoa – vegaanisilla valinnoilla!

Kollageenia sisältävien ravintolisien ympärillä on viime vuosina käynyt kova pöhinä - eikä ollenkaan suotta. Suuren suosion saavuttaneet kollageenilisät sisältävät kuitenkin poikkeuksetta eläinperäisiä aineksia. Tiesitkö, että kollageenin tuotantoa voi tukea myös vegaanisilla valinnoilla?

Kasvipohjaiset kollageenin lähteet

 

Kollageeni on yksi kroppamme tärkeimmistä proteiineista: peräti 30-80 % ihostamme, luistamme, jänteistämme, nivelsiteistämme, rustoistamme ja verisuonistamme on kollageenia. Koska kollageenintuotanto alkaa laskea jo kahdenkymmenen korvilla, on moni kiinnostunut auttamaan asiaa ravintolisien avulla. 

Kollageeni on proteiini, joka muodostuu muiden proteiinien tapaan aminohapoista. Eläinperäistenkin kollageeniravintolisien ideana on tukea kehon omaa kollageenintuotantoa tarjoamalla kropan hyödynnettäväksi oikeaa yhdistelmää aminohappoja, joista keho itse muodostaa kollageenia. Tämän aminohappokimaran voit nauttia myös vegaanisena.

Kollageenintuotantoa buustaavia ruoka-aineita ovat:

LISÄVINKKI: Syö värejä! Antioksidanttirikas ruoka on hyödyksi myös kollageenintuotannolle. Myös kupari, sinkki, mangaani, seleeni ja A-vitamiini vaikuttavat myönteisesti kollageenin muodostumiseen.