Vinkkejä nivelten terveydeksi

Erilaiset nivelvaivat ovat yleisiä - mutta onneksi niihin on saatavilla apua. Nivelten terveyttä tukevia vinkkejä antaa tässä jutussa Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu.
Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu kertoo vinkkejä nivelten terveydeksi.
Nivelkipu ja muut niveliin liittyvät terveysongelmat tuntuvat lisääntyneen. Tämän päivän merkittävimpiä altistajia nivelvaivoille lienee lisääntynyt ylipaino ja liian vähäinen liikunta. Myös Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu kertoo kuuluvansa nivelrikkoisten joukkoon, vaikkeivät edellä mainitut riskitekijät kohdalleen osukaan. Nivelten terveydelle haasteita aiheuttavat myös ikääntyminen, perinnölliset tekijät, nivelten virheasennot ja kehityshäiriöt sekä raskas fyysinen työ. 

Ravintolisistä apua nivelten hyvinvoinnille: kurkumaa, inkivääriä, boswelliaa, luulientä, MSM:ää, ruusunmarjaa ja glukosamiinia


Terveyttä ja liikkuvuutta edistävän kuntoilun ja terveellisen ruokavalion lisäksi niveltensä hyvinvointia voi parantaa ravintolisällisin ratkaisuin.

- Monipuolisella ruokavaliolla sekä erilaisilla rohdoilla ja ravintolisillä voidaan helpottaa nivelvaivojen oireita. Esimerkiksi Boswellian vaikutuksesta nivelrikkoon on paljon tutkimustietoa. Sen sisältämä boswelliahappo voi säädellä tulehduksellisia tekijöitä ja verenkiertoa nivelissä, Eijaliisa Koivu pohjustaa.

Boswellia serrata on Intian vuorilla kasvava puu, jonka runkoon tehtävistä viilloista valuva neste kovettuu pihkaksi, jota on käytetty monenlaisiin vaivoihin erityisesti niveliin liittyen jo tuhansien vuosien ajan. Boswelliasta on saatu apua aivan erityisesti nivelterveyden tukijana. 

- Kurkuman sisältämät kurkuminoidiyhdisteet ovat antioksidanttisia ja voivat estää vapaiden radikaalien haittavaikutuksia nivelissä sekä estää tulehduksia. Inkivääri puolestaan parantaa verenkiertoa ja sillä on niveltenkin kipuja lievittävä ominaisuus. Inkiväärin ainesosat saattavat auttaa myös mahdollisissa niveltulehduksissa. Inkivääri myös tehostaa muiden rohtojen imeytymistä, Ruohonjuuren ravintoterapeutti opastaa.

- Glukosamiinisulfaatti on nivelrustossa luonnostaan oleva aine, jonka määrä vähenee nivelrikossa. Glukosamiini korvaa tätä hävikkiä, parantaa liikkuvuutta ja vahvistaa nivelen rakennetta. Luontaisesti glukosamiinia saadaan äyriäisistä, mutta Ruohonjuuresta löytyy on myös allergisille ja vegaaneille sopivaa kasvisperäistä glukosamiinia. Glukosamiinia voi myös käyttää näppärästi paikallishoitona hieromalla nivel-magnesiumsuihketta ongelmakohtaan, Koivu neuvoo. 

- Luuliemestä saamme kätevästi nivelten rakennusaineita, koska se on luonnollinen gelatiinin, kollageenin, glukosamiinin, kondroitiinin, hyaluronihapon ja aminohappojen lähde. Luuliemi siis tukee mainiosti nivelten terveyttä. Ellet itse ryhdy luuliemen keittopuuhiin, voit turvautua poronluista valmistettuun luuliemijauhepurkkiin, Eijaliisa vinkkaa.

Tiesitkö, muuten että juurikin tuo Biomedin Luuliemijauhe valittiin Ruohonjuuren parhaaksi ravintolisäksi? 
“Monipuolisesti hoitavaa luulientä helppokäyttöisessä muodossa.
Biomedin Luuliemi on tuote, josta lukemattomat asiakkaamme ovat saaneet merkittävää apua”, vuoden parhaita tuotteita valinnut raati perusteli.

Biomedin Luuliemijauhe valittiin Ruohonjuuren parhaaksi ravintolisäksi

Nivelten, hiusten, ihon ja kynsien terveyttä tukeva MSM (metyylisulfonyylimetaani) on rikkiyhdiste, jota esiintyy luonnostaan elimistössä.

Ravintolisänä se tunnetaan kipua ja tulehdusta lievittävänä niveltuotteena, mutta hyödyllisiä vaikutuksia sillä on myös ihon hoidossa ja urheilijoiden terveyden ylläpidossa, ravintoterapeuttimme toteaa.

Myös C-vitamiinipommina tunnettu ruusunmarja sisältää tehoaineita, joiden on huomattu helpottavan tulehdusta ja ehkäisevän nivelongelmia. Hyvältä maistuvaa ruusunmarjarouhetta on näppärää ripotella vaikka aamupuuron päälle ja napata samalla talteen mahtimarjan tarjoamat C-vitamiinit.


- Ruohonjuuresta löytyy nivelten hyvinvoinnin tueksi myös monenlaisia yhdistelmävalmisteita, joihin on koottu sopivan tehokas kimara nivelille tärkeitä aineita, Koivu vinkkaa.

Kollageeni tekee hyvää myös nivelille


Kollageeni on noussut suureen suosioon paitsi ihon, hiusten ja kynsien kauneudesta kiinnostuneiden keskuudessa niin myös nivelterveydestä huolehtivien parissa. Mitä hyötyä kollageenilisistä on, jos tavoitteena on auttaa niveliään voimaan paremmin?

- Kollageeni  on ihmisen tukikudoksen keskeinen proteiini. Ihon kimmoisuuden lisäksi se pitää nivelet, lihakset ja luuston vahvoina. Elimistön oma kollageenintuotanto alkaa hiipua 1-2 prosentin vuosivauhdilla 25 ikävuoden jälkeen.Tähän yhdistettynä tukikudosten heikkeneminen tekee lisätuen usein tarpeelliseksi.  Kollageenilisän käyttö ei tuo välitöntä apua, vaan vaatii pidemmän, jopa kuukausien käytön tehon saavuttamiseksi, Eijaliisa Koivu kertoo.
Luuydinkeitto ja luuliemijauhe on myös hyvä kollageenin lähde. Ja muistathan syödä reilusti marjoja ja hedelmiä, sillä kollageenin muodostukseen tarvitaan runsaasti C-vitamiinia, ravntoterapeuttimme muistuttaa.

Liike on lääke


- Nivelystävällisiä elämäntapoja löytyy kyllä. Olennaista on painon pitäminen kurissa, jolloin kuormitus nivelissä jää pienemmäksi. Jo pienikin keventäminen voi tuoda ison avun esimerkiksi polvi- tai lonkkavaivaan, Koivu pohjustaa.

Liike on lääke myös nivelvaivojen tapauksessa. 

- Nivelvaivojen kanssa ei kannata jäädä turhaan lepäämään. Suosittelen lämpimästi liikuntaa kivun sallimissa rajoissa virheasentoja välttäen. Liikunta lisää aineenvaihduntaa nivelissä ja vahvistaa nivelen ympärillä olevia lihaksia,  jolloin tuki tuo apua ja turvaa. Suosittelen käymään myös fysioterapeutilla hakemassa juuri itselle sopivat jumppaohjeet - ja sitten tekemään liikkeitä tunnollisesti ohjeiden mukaan.


Nivelystävällinen ruokavalio on terveellinen ja monipuolinen 



- Ruokavalio on hyvä koostaa monipuoliseksi ja varmistaa riittävä vitamiinien saanti. Esimerkiksi liian vähäinen D- ja C-vitamiinien saanti nopeuttaa nivelrikon etenemistä. Hyvät rasvahapot (erityisesti omega 3) voivat rauhoittaa nivelten oireita, Koivu kertoo ja kehottaa valitsemaan laadukkaan kalaöljyn ja varmistamaan muutoinkin hyvien rasvahappojen saannin syömällä runsaasti kalaa, pellavansiemenöljyä ja saksanpähkinöitä.

Välttääkseen tulehdusta nivelissä kannattaa karsia ruokavaliosta sokerit minimiin. Sokeri ylläpitää tulehdusta, ja itse ainakin joskus joulusuklaiden jälkeen olen saanut kärsiä polvikivusta, Kovu neuvoo.

Tämän lisäksi ruokavalioon kannattaa lisätä nivelystävällisiä mausteita: tulehdusta ja kipua ehkäisevää inkivääriä ja kurkumaa. Inkivääriä ja kurkumaa voi ottaa myös tehokuurina ravintolisän muodossa. Ravintolisänä myytävä kurkumiini tehoaa nivelhaasteisiin huomattavasti paremmin kuin mausteena käytettävä kurkumajauhe.

Nivelvaivojen taustalla voi joskus olla myös fyysinen aktiivisuus tai stressi



Harrasta siis liikuntaa sopivassa määrin kuormittamatta niveliä ja minimoi stressi. Suoliston merkitys hyvinvoinnissa on aivan oleellinen, ja niveltulehduksissakin aiheuttajana voi olla ruoansulatuskanavan kautta verenkiertoon kulkeutuvat toksiinit eli myrkyt, joihin immuunipuolustus reagoi aiheuttamalla niveltulehduksen. Nivelvaivojenkin hoidossa on siis tärkeää korjata ruoansulatuksen ongelmat ja huolehtia hyvästä ruokavaliosta, Ruohonjuuren ravintoterapeutti summaa.