Nyt se paljastuu: FERMENTOIDUN SOIJAN SALAISUUS!

Brittiläisen Living Nutrition yrityksen Your Flora-sarjan probiootit perustuvat fermentoituun soijamaitoon. Miten perinteinen soijamaito eroaa fermentoidusta soijamaidosta ja miten voit valita juuri sinun terveyttäsi parhaiten tukevan probioottivalmisteen?
Nyt se paljastuu: FERMENTOIDUN SOIJAN SALAISUUS!

Mitä hyötyjä fermentoinnista on?

Soija on palkokasvi, joka on kotoisin Aasiasta. Se on rikastuttanut aasialaista ruokakulttuuria pitkään. Todisteet osoittavat, että soijaa on kasvatettu Aasiassa jo 9000 ennen ajanlaskun alkua. Ei olekaan ihme, että yksi maailman pitkäikäisin kansa löytyy Japanista, Okinawasta, jossa nimeonmaan fermentoidulla soijalla on ollut aina merkittävä rooli ruokavaliossa. Soija onkin täydellinen proteiinin lähde, joka sisältää kaikki välttämättömät aminohapot. Tämä on myös yksi syy, miksi sillä on tänäkin päivänä monen ruokavaliossa tärkeä asema.

Soijalla on ollut matkan varrella, hieman maasta vaihdellen, vaihteleva maine. Negatiivissävytteinen maine johtuu usein puutteellisista tiedoista. Tai siitä, että tarkastelun alla oleva soijan muoto ja valmistusmenetelmät ovat olleet hyvin suppeat.  Paras tapa nauttia soija tai mitä muuta tahansa ruoka-ainetta on niiden luonnollinen muoto, ei ultraprosessoidut vaihtoehdot.

Soijasta johtuvat terveyshaasteet johtuvatkin usein juuri näistä korkeasti prosessoiduista valmisteista. Fermentoimaton ja ultraprosessoitu soija saattaa aiheuttaa muun muassa erilaisia allergioita, hormonaalisia epätasapainotiloja tai muita oireita, joita fermentoitu soija ei aiheuta.

Fermentoitu soija on ravintorikkaampaa, helpommin sulavaa ja se sisältää vähemmän fytaatteja, jotka vähentävät elintärkeiden mineraalien imeytymistä. Siinä on myös runsaasti K2-vitamiinia, joka on elintärkeää luiden ja sydän- ja verisuoniterveydelle. Fermentointi parantaa myös soijasta saatavien vitamiinien ja kivennäisaineiden vapautumista kehon käyttöön.

Fermentaatio tuo lisäbuustia probiootteihin

Fermentoinnilla on siis pitkä historia ympäri maailmaa. Hapankaali, natto, tempeh, kimchi kaikki nämä ihanuudet ovat fermentoinnin avulla kasvattaneet ravintorikkauttaan ja entsyymien tuotantoaan. Samalla vaikeastikin pilkkoutuvat raaka-aineet muuntautuvat fermentaation avulla helposti suolistossa sulavaan muotoon, jolloin keho pystyy ottamaan ne heti käyttöön.

Samaa mekaniikkaa hyödyntää myös Living Nutrition. Miksi keksiä pyörä uudestaan, kun se on toiminut ihmiskehon eduksi jo vuosisatojen ajan? Living Nutrition lisäsi tähän menestysreseptiin fermentoidun soijamaidon sekä yrtit, jotka ovat käyneet läpi kuukauden kestävän kefiiri-kombucha fermentoinnin. Näin syntyy 35 eri mikrobikantaa ja laaja kirjo entsyymejä. 

Living Nutritionin tuotteet soveltuvat myös soija-allergisille, sillä tutkimuksissa on osoitettu, että soijan allergisoivat proteiinit muuttuvat haitattomiksi fermentaatiossa.

On hyvä muistaa, että probioottivalmisteessa olennaisinta ei tulisi olla yksittäisten bakteerien määrä, vaan se moniko bakteereista päätyy elävänä suolistoon ja kehittyy siellä. Avain tähän on elinympäristö, jossa yksi bakteeri voi vuorokaudessa monistua sadoiksi miljardeiksi yksilöiksi. Tästä Living Nutrition Your Flora probioottisarjassa on kyse.