Neljä hyvää syytä käyttää P-5-P:ta

Mikä on P-5-P? Se on B6-vitamiinin aktiivinen muoto, joka ahkeroi kropassamme tehokkaammin. B6-vitamiinin terveyshyödyistä voit lukea lisää tästä jutusta.
Neljä hyvää syytä käyttää P-5-P:ta

B-vitamiinit ovat vesiliukoisia vitamiineja, joita tunnetaan virallisesti kahdeksan. Ne kaikki vaikuttavat oleellisesti monissa tärkeissä kehon toiminnoissa - erityisesti energiantuotannossa. Useimmiten B-vitamiinit suositellaan nautittavaksi synergisissä yhdistelmissä, B-komplekseina (B-complex), sillä ne tukevat ja täydentävät toistensa toimintaa.

Tämä juttu keskittyy B6-vitamiiniin, joka tunnetaan nimillä pyridoksaali, pyridoksiini sekä pyridoksamiini. Pyridoksaali-5-fosfaatti eli P-5-P on puolestaan B6-vitamiinin aktiivinen muoto elimistössä, joka imeytyy tehokkaammin.

Mistä B6-vitamiinia saa?

B6-vitamiinia tulee saada säännöllisesti ravinnosta sen vesiliukoisuuden vuoksi. Ravinnossa sitä saadaan täysjyväviljasta, maksasta, lihasta, rasvaisesta kalasta, soijasta, banaanista, saksanpähkinöistä, avokadosta ja keltuaisesta. Yleisesti B6-vitamiini on tärkeä kofaktori eli osatekijä yli 60 entsyymille, jotka vaikuttavat geenien, immuniteetin ja hermoston säätelyyn sekä aminohappojen, hiilihydraattien ja välttämättömien rasvahappojen aineenvaihduntaan. Nopeasti jakautuvat solut suolistossa, iholla, luuytimessä sekä vastustuskyyn vaikuttavat solut tarvitsevat B6-vitamiinia erityisesti.

B6-vitamiinin terveysvaikutukset

1. Hermosto hereille!

Keskus- ja ääreishermosto hyötyy B6-vitamiinin riittävästä saannista. Hermovälittäjäaineiden muodostuminen keskushermostossa vaatii riittävästi aktiivista B6-vitamiinia. B6-vitamiinista riippuvaisia välittäjäaineita ovat gamma- aminovoihappo (GABA), serotoniini, tauriini, noradrenaliinin, dopamiini ja histamiini. Välillisesti B6-vitamiini vaikuttaa siis myös mielialaan, kun hyvän olon välittäjäaineita serotoniini aja dopamiinia tuotetaan normaaliin tapaan.

2. Hormonit hyrräämään

Moni PMS-oireita kokeva nainen on kokenut saaneensa apuja B6-vitamiinista. B6-vitamiini vaikuttaa välittäjäaineisiin ja sukupuolihormonien säätelyyn, ja voi näin siis vaikuttaa edullisesti PMS-oireisiinkin. Myös hormonaalisen ehkäisyn käyttö saattaa altistaa B6-vitamiinin puutokselle, mikä voi osaltaan vaikuttaa myös PMS-oireiden syntyyn.

3. Varusta vastustuskyky

B6-vitamiini tukee myös immuniteetin toimintaa. Se lisää vasta-aineiden muodostumista ja auttaja-T4-lymfosyyttien määrää ja aktiivisuutta.  Huolehdi siis erityisesti flunssa-aikana, että saat tarpeeksi tätäkin vitamiinia ravinnostasi tai ravintolisänä.

4. Vältä väsymys ja uupumus

Kuten kaikki B-vitamiinit, myös B6-vitamiini osallistuu kehon solujen energiantuotantoon ja sen riittävä saanti auttaa ehkäisemään väsymystä ja uupumusta. Lisäksi sillä on tärkeä merkitys veren punasolujen muodostumisessa, joka myös osaltaan vaikuttaa jaksamiseen. Jos koet väsymystä ja uupumusta, tarkista myös rautavarastojen tilanne!

Stressin aikana voit nauttia tämän vitamiinin bioaktiivisesta P-5-P-muodosta myös sen synergisen partnerin, magnesiumin kanssa kätevässä yhteisvalmisteessa, joka auttaa ylikierroksilla olevaa kehoa rentoutumaan ja palautumaan. Näiden lisäksi B6-vitamiini osallistuu mm. proteiinien aineenvaihduntaan, säätelee verenpainetta ja auttaa pilkkomaan homokysteiiniä. L-karnitiini-aminohappo tarvitsee myös parikseen B6-vitamiinia rasvahappojen kuljettamisessa solujen energiavoimalaitoksiin, mitokondrioihin.

P-5-P on B6-vitamiinin aktiivinen muoto, joka ahkeroi kropassamme tehokkaammin.

Mietityttääkö imeytyminen ja toimivuus? Valitse bioaktiivinen P-5-P-muoto!

B6:n muuttaminen bioaktiiviseen pyridoksaali-5-fosfaatti (P-5-P) -muotoonsa on tärkeää, jotta se voisi toimia elintärkeissä fysiologisissa prosesseissa. B6-vitamiinin selkeää puutosta tavataan harvoin, koska saamme sitä yleensä runsaasti syömästämme ravinnosta. Osalla ihmisistä tavallisen ravintolisistä tai ruuasta saatavan pyridoksiinin muunto aktiiviseen P-5-P-muotoon saattaa kuitenkin olla vajavaista. Oikeanlainen ravintolisä voi tukea saantia ja imeytymistä. Esimerkiksi Terranova Vitamin B6 Complex P-5-P tai Solgar P-5-P-valmisteet ovat hyvä valinta tukemaan saantia.

B6-vitamiinin puutosoireita ovat yleensä heikkous, väsymys, raajojen puutuminen, tulehdukset suussa ja vastustuskyvyn heikentyminen. B6-vitamiinin vähäinen saanti (0,6 mg/vrk) voi vaikuttaa myös glukoosinsietokykyyn heikentävästi.

Voiko B6-vitamiinia saada liikaa?

Vaikka B6-vitamiinin haittavaikutukset ovat harvinaisia, voi niitä esiintyä käytettäessä pitkäaikaisesti B6-vitamiinia päivittäin suuria yli 50 mg sisältäviä määriä. Tavallisin haittavaikutus on sormien ja varpaiden puutuminen tai pistely. B6-vitamiinin aineenvaihdunnallisesti aktiivinen entsyymimuoto P-5-P on todennäköisesti turvallisempi, kuin ravintolisissä yleisesti käytettävä pyridoksaalihydrokloridi.

Terranova B6-vitamiini (P-5-P) 50 mg Complex – enemmän kuin B6-vitamiini

Terranovan Magnifood Complexin kasvien sisältävät vitamiinit ja fytoravinteet tehostavat ja täydentävät aktiivisen B6-vitamiinin vaikutusta. Tuote tarjoaa käyttäjälleen siis enemmän, kuin pelkän B6-vitamiinin. Magnifood Complex tarjoaa synergistisen ravitsemusympäristön kokonaisvaltaisemman vaikutuksen aikaansaamiseksi.

B6-vitamiinin terveyshyödyt kapulakielellä:

  • auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • edistää hormonitoiminnan säätelyä
  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • edistää normaalia veren punasolujen muodostumista
  • edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • edistää normaalia proteiini- ja glykogeeniaineenvaihduntaa
  • edistää normaalia kysteiinin synteesiä
  • edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • edistää hermoston normaalia toimintaa
  • edistää normaalia homokysteiinin aineenvaihduntaa