Mikä mahtaa olla in?

Ruohonjuuren väki käväisi syyskuussa tutustumassa New Yorkin ruokatrendeihin ja Baltimoressa pidetyille Natural Products Expo-messuille pyrkimyksenään löytää parhaita tuoteuutuuksia Ruohonjuuren asiakkaiden iloksi.
Ruohonjuuri ruokatrendit New York


 



Omenasiiderietikkapohjaiset juomat! Niitä olisi kiireen vilkkaa saatava meille Suomeenkin, nykyistä paremmalla hinta-laatu -suhteella! Suoliston hyvinvointia (ja sitä kautta kokonaisterveyttä) edistävät omenasiiderietikkapohjaiset valmisjuomat sekä vahvemmat shotit olivat suurin tuliainen, jonka taannoiselta retkeltämme löysimme. Olemmekin aloittaneet uuraan urakan näiden huipputuotteiden saamiseksi Ruohonjuureen - toivottavasti työmme tulokset näkyvät myymälöidemme hyllyillä vielä tämän vuoden puolella.



Vatsan hyvinvointi ja probioottien lisääminen elintarvikkeisiin aina popcorneista muroihin oli yksi Natural Products Expo- messujen isoimmista ilmiöistä.

Amerikkalaista ruokateollisuutta ei tosiaan voi ainakaan mielikuvituksen puutteesta syyttää (paljon muusta kyllä voi): orastavat ja meneillään olevat ruokatrendit oli osattu tuotteistaa tavalla, joka sai silmät pyörimään päässä ja sukatkin jaloissa.  Vai mitä olette mieltä kurkumalla, inkiväärillä ja kombuchalla maustetuista popcorneista?

Kiireinen elämänrytmi lounastauottomuuksineen näkyy napostelutuotteiden yltiöpäisenä tarjontana - “snäksääminen” onkin monen toimistotyöläisen arkiruokailun selkäranka. Terveyden kannalta asia ei tietenkään ole hyvä - ei vaikka popsipalana nauttisikin hapankaalisipsejä tai jotain muuta tavallista fiksumpaa naposteltavaa.

-Jenkeissä elää vahvana se ajatus, ettei ruuasta edes ole tarkoitus saada tarvittavia ravintoaineita vaan vitamiinit otetaan suosiolla suoraan purkista, kertoi New Yorkissa tapaamamme Pauliina Siniauer, joka opiskelee parhaillaan terveysasioihin erikoistuneeksi toimittajaksi.

Amerikkalaisten kauppojen hyllyiltä ei kuluttajan välttämättä ole helppoa löytää oikeasti fiksuja tuotteita, kun melkein jokaisessa pakkauksessa toitotetaan vahvasti tuotteen parhautta ja hyvää tekeviä ominaisuuksia. Vaikka tuote oli esimerkiksi turvoksissa erilaisista lisäaineista, pyrkii sen kylkeen isolla isketty FAT FREE-teksti innostamaan asiakasta “terveellisempään” valintaa.

-Ylipäätään ihmisten terveys- ja ravitsemustietoisuus on aika huonolla tolalla, joka selittää paljolti myös sen, että kepoisetkin markkinointiargumentit menevät läpi.

Pauliina Siniauerin mukaan osittain samat ruokatrendit kurkumasta suodattamattomaan omenaviinietikkaan jylläävät niin Amerikassa kuin meillä Suomessakin.

Rentoutuminen, palautuminen ja pysähtyminen on yksi tuloillaan olevista megatrendeistä. Newyorkilaisessa elämänmenossa keramiikka on uusi jooga. Keramiikkakursseille jonotetaan ja dreijaamalla brändätään itseä - sekä rauhoitetaan kiireistä arkea. Myös juokseminen pitää pintansa trendikkäimpien harrastusten kärjessä.

Kuivaliha- ja luuliemituotteet, aktiivihiilellä rikastetut juomat -  ja proteiinilla ja/tai proteiineilla rikastetut ihan-mitkä-tahansa -elintarvikkeet. Päätä huimaavan kombuchameren ja varsin räyhäkän snäksivalikoiman lisäksi nämä tuoteryhmät loistivat messujen suurimpina tähtinä.

Luonnonkosmetiikan saralla merkille pantavimmat sarjat olisivat merileväpohjaisia tai probiooteilla rikastettuja.



Parasta ja pahinta


Vierailut useissa kymmenissä erilaisissa kaupoissa vahvisti ymmärrystämme ruokamarkkinoiden moninaisuudesta. Superhalvat hinnat (laadusta tinkien) puhuttelevat osaa kuluttajista (osin pakostakin), kun taas markkinoita löytyy myös huippulaatua ja yksilöllisyyttä korostaville premium-tuotteille. Myös terveystietoisen, vastuullisen kuluttajan näkövinkkelistä sekä kaikkein parhaimmat että kaikkein pahimmat tuotteet tuntuvat löytyvän amerikkaisten kauppojen hyllyiltä.

Koska markkina on kokonaisuudessaan niin valtava, voi hyvin erikoistunutkin pikkufirma pärjätä. Brooklyniläinen kurkuma-kombucha tai brooksilainen kimchi voi hyvinkin löytää tarpeeksi ostajia.

Huomioimme myös sen, että Suomessa melko marginaalista suosiota nauttivat homeopaattiset tuotteet olivat jenkkikaupoissa hyvin esillä - ja myös hopeaveden nauttiminen sisäisesti oli perushomma.

New Yorkin reissulla Ruohonjuuren väki maisteli myös Impossible burgeria, eli eri kasvisproteiineista prosessoitua lihankorviketta.



 

Vinkkejä kotimaisille tuottajille


Koska Ruohonjuuren yhtenä tärkeänä toimintatapana on tukea kotimaisia pienyrityksiä, olemmekin jakaneet uutuustuotevinkkimme kotimaisille toimijoille, joiden kanssa yhdessä pyrimme luomaan uusia trendituotteita asiakkaidemme iloksi. Fermentoitu hunaja ja omenasiiderierikkapohjaiset juomat ovat esimerkkejä tuotteista, joita kotimaisten pienyritysten kanssa työstämme myyntikuntoon. Vilpitön tavoitteemme näiden lisäksi on se, että ainakin yhdestä Ruohonjuuresta saisi jatkossa ostaa vatsaa hellivää kombuchaa suoraan hanasta! Katsotaan, miten tässä onnistumme!

Reissu vahvisti käsitystämme siitä, että Ruohonjuuren tuotevalikoima on ajan hermoilla - asiakkaidemme ansiosta. Vaikka me ruohonjuurelaisetkin koluamme maita ja mantereita parhaiden tuotteiden saamiseksi myymälöihimme, kuuluu suurin kiitos huippu-uutuuksista asiakkaillemme! Tuoteideoidenne ja -toiveidemme pohjalta kehitämme isolla ilolla valikoimaamme jatkossakin.