K2-vitamiinin hyödyt

K2-vitamiini on luustolle ja verisuonille elintärkeä ravintoaine. Suurin osa suomalaisista saa sitä kuitenkin liian vähän ravinnostaan.
K2-vitamiinin hyödyt


 



K2-vitamiini suojaa sydäntä ja verisuonia


Terveissä valtimoissa on 100 kertaa enemmän K2-vitamiinia kuin huonokuntoisissa valtimoissa. Valtimoiden kalkkeutuminen on merkittävin sydänsairauksien riskitekijä.


K2-vitamiinin hyödyt sisältävät kalsiumin keräytymisen estämisen verisuoniin. Vitamiini aktivoi osteokalsiini-nimistä proteiinia, joka on voimakkain tunnettu kalkkeutumisen estäjä.

K2-vitamiini parantaa verisuonten elastisuutta ja joustavuutta. Lisäksi se estää ikääntymiseen liittyvää valtimoiden jäykistymistä.

K2-vitamiinin hyödyt luustolle


Vahva ja terve luusto edellyttää K2-vitamiinin riittävää saantia. Luusolut tuottavat osteokalsiinia, jonka avulla kalsium kiinnittyy luuhun. Osteokalsiinin optimaaliseen toimintaan vaaditaan K2-vitamiinia.


K2-vitamiini suojaa luustoa. 3-vuotisen seurantatutkimuksen mukaan vitamiini suojasi luuntiheyttä ja -vahvuutta terveillä naisilla, jotka käyttivät sitä lisäravinteena.

K2-vitamiini on erityisen tärkeää lapsille


K2-vitamiinin tarve on suurin lapsilla: sitä tarvitaan luuston kehittymiseen. Tutkimusten mukaan luille tärkeä ostekalsiini on 8-10 kertaa epäaktiivisempaa lapsilla kuin aikuisilla.


Lapset eivät saa keskimäärin tarpeeksi K2-vitamiinia syömästään ruuasta. 90 % luumassan huipentumasta muodostuu ennen 20. ikävuotta, joten vitamiinin saannin varmistaminen on sijoitus koko loppuelämää varten.

K2-vitamiinin lähteet


Hyviä K2-vitamiinin lähteitä ovat hapatetuista soijapavuista valmitettu natto, hapankaali ja tietyt juustolajit, jotka on valmistettu ruohoa syöneiden lehmien maidosta.


K2-vitamiinia on saatavilla myös lisäravinteena. Ruohonjuuresta sitä löytyy Solgarilta.