Hassel on herkkua!

Herkulliselta maistuvat, ravinnetiheät hasselpähkinät ovat mitä mainioin kaliumin, kalsiumin ja magnesiumin lähde. Niissä on myös rautaa.
Hasselpähkinöistä terveyttä

Aduki-sarjan hasselpähkinät on viljelty vankkumattomalla ammattitaidolla ja suurella sydämellä perhetilalta Espanjan Kataloniassa.

Hasselpähkinöissä on vain vähän imeytyviä hiilihydraatteja mutta runsaasti hyviä rasvahappoja, jotka tukevat terveyttäsi. Rakenteeltaan hasselpähkinät ovat napakan kiinteitä, rouskuvia ja maukkaita. Maista ja ihastu itsekin!

Pähkinöiden terveellisyyttä on tutkittu viime vuosina roimasti ja tulokset ovat olleet varsin suotuisia. On todettu, että pähkinöitä päivittäin popsiskelevat elävät pidempään ja ovat hoikempia kuin muut. Etenkin sydäntautiriskin on havaittu olevan pähkinänpurijoilla muita pienempi.

Myös pohjoismaiset ravitsemussuositukset kehottavat pähkinöiden nauttimiseen – ja mikäs niitä on tältä osin totellessa; pähkinäthän ovat varsin herkullista purtavaa!

Pähkinät kannattaa liottaa ennen käyttöä


Terveydellisestä näkökulmasta pähkinät on suositeltavinta liottaa muutamia tunteja ennen nauttimista, jotta ne tulevat helpommin sulavaan muotoon. Liottaminen ei tietenkään ole välttämätöntä – pähkinöistä saat myös runsaasti ravintoaineita kroppaasi, vaikka nauttisit ne sellaisenaan, suoraan pussista.

Luomupähkinä on sydämen asia


On tutkittu, että pähkinöiden säännöllinen mutustaminen saattaa suojata sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen sairastumiselta niiden sisältämien tyydyttymättömien rasvojen kolesterolia alentavan vaikutuksen vuoksi. Lisäksi verisuoniston seinämät rentoutuvat pähkinöiden sisältämän arginiini-aminohapon vaikutuksesta ja samainen aminohappo myös siten helpottaa veren kulkemista ja estää verihyytymien muodostumista.

Para- ja saksanpähkinät sisältävät myös kahta rasvahappoa, joille sydän aivan erityisesti sykkii: linoli- ja alfa-linolihappoja (ALA). Erityisesti ALA-hapolla on myös tärkeä rooli aivojen kehittymisessä ja kognitiivisessa toiminnassa ja alhaisen ALA-pitoisuuden on osoitettu olevan yhteydessä masennukseen ja muihin mielialahäiriöihin.

Pähkinät sisältävät myös sairauksilta ehkäiseviä antioksidantteja, mukaan lukien E-vitamiineihin kuuluvaa gamma-tokoferolia, jolla on todettu olevan syövältä suojaavia vaikutuksia, sekä melatoniinia, joka hormonien tavoin auttaa unen säätelyssä.

Jotta pähkinöiden terveysvaikutuksista pääsisi nauttimaan mahdollisimman hyvin, kannattaa niitä hyödyntää monipuolisesti – ja hyvillä mielin!