Aminohapoista tukea mielen hyvinvointiin

Vaikka henkistä hyvinvointia ei tietenkään pelkästään pilleripurkista nappaamalla pysty varmistamaan, voi aminohappo-ravintolisilläkin tukea myös mieltä. Tästä jutusta saat vinkkejä aminohappojen hyödyntämiseen henkisen hyvinvoinnin tukena.
Aminohapoista tukea mielen hyvinvointiin

Aivojemme välittäjäaineet muodostuvat aminohapoista. Siksi yksittäisiä aminohappoja voidaankin hyödyntää tietyissä tilanteissa joitain vaivoja helpottamaan. 

Hermovälittäjäaineet adrenaliini, noradrenaliini ja dopamiini nostavat mielialaa ja tuovat mukanaan hyvää oloa. Serotoniini auttaa pysymään onnellisena ja vaikuttaa positiivisesti mielialaan. Serotoniini on myös “unihormoniksi” kutsutun melatoniinin esiaste. GABA rauhoittaa ja tyynnyttää mieltämme ja sen epätasapaino voi saada aikaan hermostuneisuutta, paniikin tunnetta ja unettomuutta. Myös B6-vitamiini saattaa auttaa mielen tyynnyttämisessä, koska tuota vitamiinia tarvitaan serotoniinin muodostukseen. B6-vitamiinin puutos lisää alakulon riskiä ja stressi kuluttaa kropastamme kahmalokaupalla B6-vitamiinia. Serotoniinin tuotantoon tarvitaan myös foolihappoa ja hyviä rasvahappoja.

Yksittäiset aminohapot otetaan aina tyhjään vatsaan, ruokailujen välillä. Silloin ne imeytyvät parhaiten eivätkä muut aminohapot häiritse niitä. Aminohappobuustausta ei suositella raskaana oleville tai imettäville. 5-HTP:ta ei tule käyttää yhdessä mielialalääkkeiden kanssa. Myös Marevan-lääkitys on useissa tapauksissa este aminohappolisien käytölle. Kilpirauhasongelmista kärsittäessä tulee seurata tarkkaavaisesti aminohappojen vaikutusta kehossaan.  

L-Teaniini

L-Teaniinia voidaan käyttää lievittämään ahdistusta ja helpottamaan PMS-oireita. L-teaniini pystyy säätelemään aivojen sähköistä toimintaa dopamiinin ja  serotoniinin välityksellä ja siksi se voikin buustata myös muistia ja oppimista. L-teaniini tyynnyttää mieltämme ja moni onkin kokenut sen saavat mielen myrskyt tasaantumaan. Vihreässä teessä on luontaisesti pieni määrä  L-teaniinia. 

L-Tryptofaani

L-Tryptofaani puolestaan on serotoniinin ja melatoniinin esiaste. Siksi sitä voidaan käyttää mielialaa rauhoittamaan ja unta parantamaan. L-Tryptofaani saattaa myös tuoda apua allergisiin oireisiin sekä fibromyalgiaan. L-Tryptofaani lähteitä ravinnossa ovat mm. täysjyväriisi, liha, pähkinät, kalkkuna, soijaproteiini, kananmuna, kana, kalat, pavut ja kurpitsansiemenet.

5-HTP 

5-HTP:ta hyödynnetään yleisimmin mielialaa kohentamaan ja avuksi unettomuuteen. 5-HTP nostaa aivojen serotoniinitasoja ja tuo mukanaan hyvää mieltä ja rauhallisuutta. 5-HTP saa myös ahdistuksen vähenemään. Joskus 5-HTP:ta hyödynnetään myös käytöshäiriöiden lievittämisessä ja siitä onkin saatu, apua mm. pakkotoimintojen, aggressiivisen käytöksen tai syömishäiriöiden helpottamisessa. Serotoniin muuttuessa illalla melatoniiniksi voi 5-HTP tuoda myös apua uniongelmiin. 

L-Fenyylialaniini

L-Fenyylialaniini saattaa tuoda apua alakulon ja kiputilojen hoitamiseen, sillä se tukee  dopaminin, adrenaliin ja ja noradrenaliinin tuotantoa.  Antidepressantti DLPA (DL-fenyylialaniini) on mielialaa kohottavan aivovälittäjäaine dopamiinin lähtöaine. Se myös lisää muiden mielialaa kohottavien aivovälittäjäaineiden (esimerkiksi endorfiinien) pitoisuuksia. Dopamiinin lisäksi DLPA muuttuu myös muiksi stimuloiviksi aivovälittäjäaineiksi kuten noradrenaliiniksi. Tämä voi lisätä henkistä vireyttä.

Tyrosiini

Antidepressantti tyrosiini on mielialaa kohottavan dopamiinin lähtöaine ja siksi sitä hyödynnetäänkin henkisen vireystilan petraamisessa. Dopamiinin lisäksi tyrosiini muuttuu myös toisiksi aivoja stimuloiviksi yhdisteiksi (kuten noradrenaliiniksi ja adrenaliiniksi), jolloin vireystila paranee. Dopamiinin ja stressiä säätelevien hormonien tasot laskevat stressaavissa tilanteissa. Tyrosiinia tarvitaan näiden yhdisteiden valmistamiseen ja sellaisenaan ne voivat auttaa ihmistä suojautumaan stressiä vastaan.

Glutamiini

Glutamiini tuo apua mielialaan, suorituskykyyn ja muistiin. Glutamiini voi auttaa aivojen “sumuisuuteen”.  Se lisää rauhoittavan välittäjäaine-GABA:n muodostusta ja on myös tärkeä antioksidantti aivoille.

Asetyyli L-karniitti

Asetyyli L-karnitiini antioksidanttina suojaa hermostoa ja sen välittäjäaineita. Asetyyli L-karnitiini tehostaa myös aivojen verenkiertoa ja voi parantaa muistia.

Asiantuntijana tässä jutussa diplomi ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu.