Palmusokeri on terveellisempää makeaa!

Big Tree Farmin valmistama Sweet Tree -kookospalmusokeri on tehty tavanomaisen kookospalmun (cocos nucifera) kukinnon nektarista. Sokeri tuotetaan viiltämällä kukinto auki ja valuttamalla nektari astiaan, jonka jälkeen nektari keitetään sokeriksi. Missään vaiheessa palmua ei kaadeta eikä nektarin kerääminen vahingoita puuta millään lailla. Kookospalmu tuottaa kolmesta neljään satoa vuodessa ja seuraavasta sadosta voidaan taas saada kookospähkinöitä. Usein käytetty metodi on myös ns. "kerrosviljely" jossa alimmista kukista kerätään nektari ja ylemmät kukinnot saavan kasvaa pähkinöiksi. Metodeja on siis useita.

Kookospalmua ei kaadeta sokerin tuottamiseksi eikä sademetsää kaadeta kookospalmun alta, kookospalmusta ei tuoteta biopolttoainetta.

Kaakkois-Aasiassa käytetään valtavasti palmusokeria, mutta useimmin kyseessä on ns. sokeripalmun sokeria (arenga pinnata), josta käytetään puhekielessä myös nimeä black palm. Palmua käytetään yleisesti kattomateriaaliksi, koska sen mustat, pitkät kuidut soveltuvat tähän erinomaisesti. Arenga palmu ei kasvata kookospalmun kanssa yhtä suuria pähkinöitä vaan huomattavasti pienempiä "marjoja", tosin meidän metsämarjoja suurempia nämäkin kooltaan. Näitä marjoja käytetään laajamittaisesti biopolttoaineentuotantoon. Arenga palmun hedelmäliha on sellaisenaan syövyttävää. Arenga, tai arena-palmun sokeri tavataan useimmiten kiinteän tangon tai pallon muodossa, josta veistetään aina sopiva määrä käyttöä varten. Nykyisin on saatavissa myös jauhettua ja kuivattua muotoa. Arenga palmun sokeri on huomattavasi melassipitoisempaa kuin kookospalmun sokeri.

Filippiinien Food and Nutrition Research Institute on tutkinut kookospalmusokeria ja sen ominaisuuksia ja todennut sen ravinnerikkaimmaksi sekä glykeemiseltä kuormaltaan ja -arvoltaan luonnollisista sokereista matalimmaksi. Huomaa että kyseessä on kookospalmusokeri, ei arenga palmun sokeri. Myös YK:n Maatalous ja elintarvikejärjestö FAO nimesi kookospalmusokerin "most sustainable sweetener" tittelilä, perusteena mm. vedenkulutus (5 kertaa vähemmän
kuin ruokosokerilla viljelyalaa kohti) sekä sadon tuotanto (50-75% ruokosokeria suurempi).


Upea asia kookospalmusokerissa on sen sakkaroosipitoisuus. Sakkaroosi l. "tavallinen sokeri" hajoaa elimistössämme täydellisesti (vrt. sokerialkoholit kuten xylitoli, erytritoli maltitoli jne) Kookospalmusokerin sakkaroosipitoisuus on jopa 85%. Miksi tämä on sitten merkittävää? Otetaan vertailuksi agavesiirappi, joka koostuu pääosin fruktoosista, likipä kaikki agave sekoitetaan vielä HFCS nesteen eli High Fructose Corn Syrup (useimmiten geenimuunneltu) kanssa. Liika fruktoosi varastoituu elimistössämme maksaan, joten siksi erikseen otettua fruktoosia tulisi välttää. Sakkaroosilla tätä ongelmaa ei ole, eikä sillä koivusokerin ja muiden sokerialkoholien tapaan ole laksatiivisia vaikutuksia.

 

Kookospalmusokerin Glykeeminen indeksi on sokereista pienin, vain noin 35. Vertailuksi glukoosin indeksiluku 100 ja ruokosokerin noin 68. Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, sokerin ja GI:n yhteys ei ole selvä. "Sokerilla on korkea GI" ei kerro vielä koko totuutta, vaan salaisuus piilee sokerin kemiallisessa koostumuksessa. Lyhytketjuiset sokerit imeytyvät elimistössämme nopeasti ja muodostavat täten korkeamman glykeemisen indeksin. Siksi vaikkapa arena-palmun sokerin tai ruokosokerin GI on huomattavasti suurempi kuin kookospalmusokerin, jonka sokeriyhdisteet ovat pitkäketjuisia. Kookospalmusokeri sisältää myös pieniä määriä fruktoosia ja glukoosia. Tärkeintä on kuitenkin huomata, että kookospalmusokeri sisältää myös elintärkeitä ravinteita, vitamiineja ja 14 tärkeätä aminohappoa. Nämä ravinteet, etenkin maitohappo, puskuroi sakkaroosin siten, että sen imeytyminen ruoansulatuksessa hidastuu. Tämä hidastuminen vaikuttaa suoraan alhaisempaan glykeemiseen indeksiin ja glykeemiseen kuormaan.

 

Big Tree Farmsin kookospalmusokeri on maailman ensimmäinen luomusertifioitu kookospalmusokeri (USDA ja Control Union, EU), siitäkin huolimatta, että kookospalmusokerin kirjallinen historia ulottuu yli 6 tuhannen vuoden taakse. Vanhoissa sanksriitinkielisissä teksteissä mainittu kookospalmusokeri onkin luultavasti maailman vanhin makeutusaine. Vaikkakaan ihmisruumis ei ylimääräistä sokeria tarvitse, on meillä toisinaan tarve makeuttaa ravintoamme. Kookospalmusokeri on vaihtoehtoinen makeuttaja, jolla voit lähes synnittömästi, ainakin paremmalla omatunnolla saada haluamasi makeuden.

 

Makro-ravinteet(mg / 100gm)

kookospalmusokeri

agave siirappi

hunaja

vaahterasiirappi

ruokosokeri

valkoinen sokeri

Typpi (N)

202

NA

NA

NA

10

0

Fosfori (P)

79

7

4

2

3

0

Kalium  (K)

1,030

1

52

234

65

2.5

Kalsium (Ca)

8

1.5

6

67

24

6

Magnesium (Mg)

29

1

2

14

7

1

Natrium (Na)

45

1

4

9

2

1

Kloori (Cl)

470

NA

NA

NA

16

10

Rikki (S)

26

NA

NA

NA

13

2

Boori (B)

0.6

NA

NA

NA

0

 

Sinkki (Zn)

2

0.2

0.2

4.2

.2

0.1

Mangaani (Mn)

0.1

0.1

0.1

3.3

.2

0

Rauta (Fe)

2

1

0.4

1.2

1.26

0.1

Kupari (Cu)

0.23

0.1

0

0.1

0

0

Thiaamiini

0.41

0

0

0

0

0

C vitamiini

23.4

0.5

0.5

0

0

0

Lähde:  The Philippine Food and Nutrition Research Institute, COMPARISON OF THE ELEMENTAL CONTENT OF 3 SOURCES OF EDIBLE SUGAR -  Analyzed by PCA-TAL, Sept. 11, 2000.  (MI Secretaria et al, 2003) in parts per million (ppm or mg/li), USDA, www.nutritionaldata.com

Palmusokeri on terveellisempää makeaa!

Big Tree Farmin valmistama Sweet Tree -kookospalmusokeri on tehty tavanomaisen kookospalmun (cocos nucifera) kukinnon nektarista. Sokeri tuotetaan viiltämällä kukinto auki ja valuttamalla nektari astiaan, jonka jälkeen nektari keitetään sokeriksi. Missään vaiheessa palmua ei kaadeta eikä nektarin kerääminen vahingoita puuta millään lailla. Kookospalmu tuottaa kolmesta neljään satoa vuodessa ja seuraavasta sadosta voidaan taas saada kookospähkinöitä. Usein käytetty metodi on myös ns. "kerrosviljely" jossa alimmista kukista kerätään nektari ja ylemmät kukinnot saavan kasvaa pähkinöiksi. Metodeja on siis useita.

Kookospalmua ei kaadeta sokerin tuottamiseksi eikä sademetsää kaadeta kookospalmun alta, kookospalmusta ei tuoteta biopolttoainetta.

Kaakkois-Aasiassa käytetään valtavasti palmusokeria, mutta useimmin kyseessä on ns. sokeripalmun sokeria (arenga pinnata), josta käytetään puhekielessä myös nimeä black palm. Palmua käytetään yleisesti kattomateriaaliksi, koska sen mustat, pitkät kuidut soveltuvat tähän erinomaisesti. Arenga palmu ei kasvata kookospalmun kanssa yhtä suuria pähkinöitä vaan huomattavasti pienempiä "marjoja", tosin meidän metsämarjoja suurempia nämäkin kooltaan. Näitä marjoja käytetään laajamittaisesti biopolttoaineentuotantoon. Arenga palmun hedelmäliha on sellaisenaan syövyttävää. Arenga, tai arena-palmun sokeri tavataan useimmiten kiinteän tangon tai pallon muodossa, josta veistetään aina sopiva määrä käyttöä varten. Nykyisin on saatavissa myös jauhettua ja kuivattua muotoa. Arenga palmun sokeri on huomattavasi melassipitoisempaa kuin kookospalmun sokeri.

Filippiinien Food and Nutrition Research Institute on tutkinut kookospalmusokeria ja sen ominaisuuksia ja todennut sen ravinnerikkaimmaksi sekä glykeemiseltä kuormaltaan ja -arvoltaan luonnollisista sokereista matalimmaksi. Huomaa että kyseessä on kookospalmusokeri, ei arenga palmun sokeri. Myös YK:n Maatalous ja elintarvikejärjestö FAO nimesi kookospalmusokerin "most sustainable sweetener" tittelilä, perusteena mm. vedenkulutus (5 kertaa vähemmän
kuin ruokosokerilla viljelyalaa kohti) sekä sadon tuotanto (50-75% ruokosokeria suurempi).


Upea asia kookospalmusokerissa on sen sakkaroosipitoisuus. Sakkaroosi l. "tavallinen sokeri" hajoaa elimistössämme täydellisesti (vrt. sokerialkoholit kuten xylitoli, erytritoli maltitoli jne) Kookospalmusokerin sakkaroosipitoisuus on jopa 85%. Miksi tämä on sitten merkittävää? Otetaan vertailuksi agavesiirappi, joka koostuu pääosin fruktoosista, likipä kaikki agave sekoitetaan vielä HFCS nesteen eli High Fructose Corn Syrup (useimmiten geenimuunneltu) kanssa. Liika fruktoosi varastoituu elimistössämme maksaan, joten siksi erikseen otettua fruktoosia tulisi välttää. Sakkaroosilla tätä ongelmaa ei ole, eikä sillä koivusokerin ja muiden sokerialkoholien tapaan ole laksatiivisia vaikutuksia.

 

Kookospalmusokerin Glykeeminen indeksi on sokereista pienin, vain noin 35. Vertailuksi glukoosin indeksiluku 100 ja ruokosokerin noin 68. Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, sokerin ja GI:n yhteys ei ole selvä. "Sokerilla on korkea GI" ei kerro vielä koko totuutta, vaan salaisuus piilee sokerin kemiallisessa koostumuksessa. Lyhytketjuiset sokerit imeytyvät elimistössämme nopeasti ja muodostavat täten korkeamman glykeemisen indeksin. Siksi vaikkapa arena-palmun sokerin tai ruokosokerin GI on huomattavasti suurempi kuin kookospalmusokerin, jonka sokeriyhdisteet ovat pitkäketjuisia. Kookospalmusokeri sisältää myös pieniä määriä fruktoosia ja glukoosia. Tärkeintä on kuitenkin huomata, että kookospalmusokeri sisältää myös elintärkeitä ravinteita, vitamiineja ja 14 tärkeätä aminohappoa. Nämä ravinteet, etenkin maitohappo, puskuroi sakkaroosin siten, että sen imeytyminen ruoansulatuksessa hidastuu. Tämä hidastuminen vaikuttaa suoraan alhaisempaan glykeemiseen indeksiin ja glykeemiseen kuormaan.

 

Big Tree Farmsin kookospalmusokeri on maailman ensimmäinen luomusertifioitu kookospalmusokeri (USDA ja Control Union, EU), siitäkin huolimatta, että kookospalmusokerin kirjallinen historia ulottuu yli 6 tuhannen vuoden taakse. Vanhoissa sanksriitinkielisissä teksteissä mainittu kookospalmusokeri onkin luultavasti maailman vanhin makeutusaine. Vaikkakaan ihmisruumis ei ylimääräistä sokeria tarvitse, on meillä toisinaan tarve makeuttaa ravintoamme. Kookospalmusokeri on vaihtoehtoinen makeuttaja, jolla voit lähes synnittömästi, ainakin paremmalla omatunnolla saada haluamasi makeuden.

 

Makro-ravinteet(mg / 100gm)

kookospalmusokeri

agave siirappi

hunaja

vaahterasiirappi

ruokosokeri

valkoinen sokeri

Typpi (N)

202

NA

NA

NA

10

0

Fosfori (P)

79

7

4

2

3

0

Kalium  (K)

1,030

1

52

234

65

2.5

Kalsium (Ca)

8

1.5

6

67

24

6

Magnesium (Mg)

29

1

2

14

7

1

Natrium (Na)

45

1

4

9

2

1

Kloori (Cl)

470

NA

NA

NA

16

10

Rikki (S)

26

NA

NA

NA

13

2

Boori (B)

0.6

NA

NA

NA

0

 

Sinkki (Zn)

2

0.2

0.2

4.2

.2

0.1

Mangaani (Mn)

0.1

0.1

0.1

3.3

.2

0

Rauta (Fe)

2

1

0.4

1.2

1.26

0.1

Kupari (Cu)

0.23

0.1

0

0.1

0

0

Thiaamiini

0.41

0

0

0

0

0

C vitamiini

23.4

0.5

0.5

0

0

0

Lähde:  The Philippine Food and Nutrition Research Institute, COMPARISON OF THE ELEMENTAL CONTENT OF 3 SOURCES OF EDIBLE SUGAR -  Analyzed by PCA-TAL, Sept. 11, 2000.  (MI Secretaria et al, 2003) in parts per million (ppm or mg/li), USDA, www.nutritionaldata.com

Kommentit

Angel, 28-08-13 23:48:
Nyt on kokeiltu gutleeniton versio te4ste4 kakusta. Korvasin vehne4jauhot suoraan Sunnuntain gluteenittomalla jauhoseoksella. Niisse4 on paino-tilavuussuhde sama kuin vehne4jauhoissa. Taikinasta tuli paljon paksumpaa kun mulla aiemmin. Mutta eipe4 kakku le4sse4hte4nyt, koostumus oli musta hyvin pitke4lti samanlainen kun muissakin. Ainoa ero taisi olla, ette4 kakun pintaan muodostui parin millin kova kerros, joka ei pehmennyt vaikka oli yf6n muovipussissa. Se mureni sitten kun te4ytin kakun. Mutta kylle4 oli kiva te4ytte4e4 kakkua joka ei ollut le4sse4hte4nyt. Kiitos ohjeesta siis!T. Siukku
Lähetetään...
Ei arviota vielä. Ole ensimmäinen ja anna tähtesi!
Klikkaa tähtiä antaaksesi arviosi.
Sopian, 07-05-13 00:32:
Ostin juuri ruohonjuuren lisaarta palmusokeria, jonka on puhuttu olevan viele4kin terveellisempe4e4 kuin intiaanisokerin (raakaruokosokerin). Kilohinta oli euron ve4hemme4n (siis siine4 seitseme4n euron pintaan muistaakseni) ja mausta puuttui se intiaanisokerin lakritsainen aromi, hyvin makeaa ja maistuvaa se oli. Mutta miksei siis mokkapaloissa voisi ke4ytte4e4 hunajaa tai agavesiirappiakin, tai vaikka taateleita makeuttamassa, ne toisivat taikinaan kivaa mehevyytte4! :)
Lähetetään...
Ei arviota vielä. Ole ensimmäinen ja anna tähtesi!
Klikkaa tähtiä antaaksesi arviosi.
Manuel, 21-09-12 10:16:
Jokuhan saattaa nttiaua juuri siite4 mausta kun sotkee maitoa, sokeria ja kahvia. Teille4 ei muistaakseni erikseen mite4e4n ne4iste4 em. aineista mainittu, mutta join kahvini mustana ilman kehoitustakin. Ne4in kuitenkin on joissain muissa kahviloissa (esim. se fancyass bongi-kahvila kluuvissa) toimittu ja kylle4 tulee ve4he4n sellanen olo, ette4 joo saa suositella mut nokka pystysse4 niin te4he4nhe4n ei sit kannata mite4e4n maitoo laittaa' on ve4he4n ylime4e4re4ste4. Jos maksaa kahvista kaks-kuus egee niin saa kai sinne vaikka kusta jos haluaa. Itehe4n sen juo. Monilla menee pakki kuralle mustasta kahvista, bongissa pyf6ritelty oikeanle4mpf6inen vesi tai ei. Kiitos viihtyise4ste4 kahvilasta kulman takana ja tervetuloa Kallioon! Keep up the good work!
Lähetetään...
Ei arviota vielä. Ole ensimmäinen ja anna tähtesi!
Klikkaa tähtiä antaaksesi arviosi.
Pekka, 22-12-11 11:44:
1) palautteen antajan kysymys yllä on tietysti pelkistettynä, irroitettuna asiayhteydestään. Jos lukee alkuperäistä tekstiä (ja jopa palautteen antajan omaa viestiä lainauksineen) huomaa että kookospalmusokerin sakkaroosipitoisuutta verrataan jonkin toisen tuotteen fruktoosipitoisuuteen. Kookospalmusokerin sakkaroosi on puhdistamatonta eli se sisältää kaikki ravinteet mitä maa antaa. Fruktoosi, teollisesti tuotettu, johon viittaan mm. agavesiirapin esimerkillä, sisältää runsaasti tätä teollisesti tuotettu fruktoosia, joka on ravinteista riisuttu. On todistettu ylimääräisen fruktoosin varastoitivan maksaan ja täten rasittavan elimistöä turhaan.

On totta että sakkaraasi niminen entsyymi pilkkoo sakkaroosia monosakkarideiksi, glukoosiksi ja fruktoosiksi. Viitaten jo mainittuihin sokerialkoholeihin, nämä eivät imeydy suolistossa täydellisesti ja siksi runsas käyttö aiheuttaa helposti laksatiivisia vaikutuksia. Sokerialkoholit ovat myös ravinne- ja energiaköyhiä, tosin suosittuja juuri jälkimmäisen vuoksi.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusen mukaisesti puhdistettujen sokereiden (mm. puhdistettu sakkaroosi, fruktoosi) osuus energiansaannista saisi olla maksimissaan 10%. (Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Suomalaiset ravitsemussuositukset - ravinto ja liikunta tasapainoon. 2005.)

Kookospalmusokerin sakkaroosi on siis luontaisessa muodossaan olevaa sakkaroosia, joka sisältää paljon ravinteita, vitamiineja ja mineraaleja. Se ei ole teollisin prosessein muodostettua fruktoosia, huolimatta siitä että elimistö muodostaa siitä fruktoosia. Hollannissa tuotetaan tutkimusta kookospalmusokerin matalan glykeemisen kuorman ja ravinnetiheyden yhteyksistä. Tutkimuksen hypoteesina oli että ravinteet toimivat sakkaroosin puskurina hidastaen sen imeytymistä vereen.

2) kirjoituksessa korostettiin kookospalmusokerin sakkaroosipitoisuutta, joten siksi en tahdo ymmärtää toista kysymystä. Ehkä palautteen antaja sotki vahingossa sakkaroosin ja GI:n merkityksen.

Voit hyvin antaa minun yhteystiedot ja jatkan mielelläni keskustelua asiasta suoraan. Mielestäni Ruohonjuuri ei tuota tekstiä esittäessään ohjaile kuluttajaa virheellisesti, mutta on toki teidän päätettävissä haluatko pitää kirjoitusta esillä. Kuluttajat, oman kokemukseni perusteella, kaipaavat juuri tietynlaista ohjailua ja siksi tulevatkin Ruohonjuuren sivuille ja facebookkiin etsimään tietoa. Harhaanjohtaminen tai virheellisen tiedon levittäminen on tietysti asia erikseen ja kernaasti minäkin korjaisin asiavirheet tekstistä, jos sellaisia siellä on. Tietysti kirjoitukset voisi antaa oikoluettavaksi vaikka jollekin tiedetoimittajalle, jotka tuottavat vastaavia informatiivisia tekstejä työkseen, tällöin saataisiin teksti siihen muotoon että virheellisille tulkinnoille ei jäisi sijaa. Tähän minulla ei valitettavasti (vielä) ole mahdollisuutta.
Lähetetään...
Arvio: 4.0 / 5. Ääniä: 1.
Klikkaa tähtiä antaaksesi arviosi.
Emmly, 02-12-11 06:54:
Yup, that suohld defo do the trick!
Lähetetään...
Ei arviota vielä. Ole ensimmäinen ja anna tähtesi!
Klikkaa tähtiä antaaksesi arviosi.
ville, 22-11-11 15:58:
Jo vähäisellä kemian sekä biologian tuntemuksella löytää tekstistä huolestuttavan paljon väärää tietoa, joka vie artikkelilta luotettavuuden. Pari esimerkkiä:
"Upea asia kookospalmusokerissa on sen sakkaroosipitoisuus. Sakkaroosi l. "tavallinen sokeri" hajoaa elimistössämme täydellisesti (vrt. sokerialkoholit kuten xylitoli, erytritoli maltitoli jne) Kookospalmusokerin sakkaroosipitoisuus on jopa 85%. Miksi tämä on sitten merkittävää? Otetaan vertailuksi agavesiirappi, joka koostuu pääosin fruktoosista, likipä kaikki agave sekoitetaan vielä HFCS nesteen eli High Fructose Corn Syrup (useimmiten geenimuunneltu) kanssa. Liika fruktoosi varastoituu elimistössämme maksaan, joten siksi erikseen otettua fruktoosia tulisi välttää. Sakkaroosilla tätä ongelmaa ei ole, eikä sillä koivusokerin ja muiden sokerialkoholien tapaan ole laksatiivisia vaikutuksia."
Sakkaroosi on disakkaridi, sokeri joka on muodostunut kahdesta yksinkertaisesta sokerimolekyylistä. Tässä tapauksessa gukoosista ja fruktoosista, joiksi sakkaroosi myös hajoaa ohutsuolessa sakkaraasi- entsyymin vaikutuksesta, joten fruktoosia imeytyy joka tapauksessa veren kiertoon.
"vaikkapa arena-palmun sokerin tai ruokosokerin GI on huomattavasti suurempi kuin kookospalmusokerin, jonka sokeriyhdisteet ovat pitkäketjuisia."
Eikö kookospalmussa vielä äsken ollut sakkaroosia, joka on samaa ainetta kuin ruokosokeri?
Kuluttajan ohjailua...
Lähetetään...
Arvio: 5.0 / 5. Ääniä: 3.
Klikkaa tähtiä antaaksesi arviosi.
Lisää kommentti

* - pakollinen kenttä

*





*
*

Anna arviosi tälle blogiartikkelille

Lähetetään...
Ei arviota vielä. Ole ensimmäinen ja anna tähtesi!
Klikkaa tähtiä antaaksesi arviosi.